El Dalai-lama adverteix que dimitirà si la violència al Tibet s´acaba descontrolant
El Govern a l'exili denuncia la mort de 19 persones més a mans de la policia
 
Enviar
Imprimir
Aumentar el texto
Reducir el texto
disturbis. La violència continua molt present al Tibet.
 reuters
 MULTIMÈDIA
Otr Press/Efe/DdeG, Lhasa.
El Dalai-lama, assenyalat per Pequín com a instigador de les protestes al Tibet, va advertir ahir que dimitirà si la violència es descontrola. Les manifestacions per l'aniversari de l'ocupació han deixat fins ara un balanç de damnificats diferent en funció de la font informant, ja que mentre les autoritats parlen de 13 morts, el Govern tibetà a l'exili va elevar fins a 99 els morts després que 19 persones més resultessin abatudes ahir per les Forces de Seguretat. La dramàtica i tensa situació manté la comunitat pendent del Tibet, especialment tenint en compte la propera celebració dels Jocs Olímpics d'aquest estiu, esdeveniment que algunes veus ja han cridat a boicotejar totalment o parcial.
"Si les coses es descontrolen, la meva única opció és renunciar completament". Amb aquesta contundència es va expressar ahir el líder espiritual del Tibet, en una compareixença pública des del seu exili a l'Índia, on el Dalai-lama s'ha convertit en la veu de la dissidència després que els incidents inicialment pacífics que van començar la setmana passada hagin derivat a Lhasa, capital de Tibet, en una situació "terrorífica", segons fonts consultades per la Campanya Internacional pel Tibet. Els testimonis parlen d'escorcolls, repressió, saquejos i detencions, al mateix temps que Radio Free Asia va al·ludir a 150 ordres d'arrest contra manifestants fugats una vegada complert l'ultimàtum de lliurament i amnistia donat per l'Executiu. A més, s'ha declarat el toc de queda a les localitats de Kashgar i Hotan per por que el conflicte s'estengués.
La policia xinesa recorre Lhasa casa per casa per detenir sospitosos de participar en els disturbis i manifestacions dels últims dies, van denunciar dissidents tibetans. Així, la policia ha detingut centenars de persones, entre elles antics presos polítics.
Les autoritats defensen l'actuació de la Policia, que suposadament no utilitza armes letals, i parla només de 13 morts. En canvi, un portaveu del Govern tibetà a l'exili, Thubtn Samphel, va elevar aquest relativament baix nombre fins a 99, després que 19 tibetans fossin abatuts en les protestes d'ahir. Unes queixes que també tenen el seu reflex a l'exterior, especialment a l'Índia, on molts refugiats han fixat la residència. Al nord-est del país veí, més de 2.000 tibetans es van concentrar per exigir a les Nacions Unides que investiguin les informacions sobre els assassinats.
Mentrestant, des de Pequín es continua defensant la seva actuació a través de la fèrria censura i s'acusa el Dalai-lama de ser el cervell de les marxes. Un portaveu del Ministeri d'Exteriors xinès fins i tot va demanar portar a judici, almenys a "judici moral", el Dalai-lama, pel "paper i la funció que ha jugat en aquest seriós incident de violència criminal". En aquest sentit es va manifestar el primer ministre xinès, Wen Jiabao, per a qui "és evident que aquest incident és organitzat, premeditat, planejat i incitat per l'entorn del Dalai-lama".
Per a Wen, les ma?nifestacions tenen com a objectiu la cancel·lació indirecta dels Jocs Olímpics d'estiu a través d'una "agenda oculta". "La Xina és sincera amb l'organització dels jocs", va etzibar el primer ministre, en relació amb "un ?somni compartit per generacions de ?xinesos" i que des del ?Comitè Olímpic Internacional de ?moment no s'ha posat en dubte.
No obstant això, des de diferents punts del planeta es comença a estudiar o fins i tot a demanar obertament el boicot a la cita esportiva com a càstig a l'actual situació de violència. El president del Parlament Europeu, Hans-Gert Poettering, va instar ahir els polítics a considerar aquesta idea.
COMPARTIR
 


  HEMEROTECA
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per
 
  
  
Altres publicacions del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza  | Diario de Mallorca  | Empordà  | Faro de Vigo  | Información  | La Opinión A Coruña  |  La Opinión de Granada  |  La Opinión de Málaga  | La Opinión de Murcia  | La Opinión de Tenerife  | La Opinión de Zamora  | La Provincia  |  La Nueva España  | Levante-EMV  | El Boletín  | Mallorca Zeitung  | Regió 7  | Superdeporte  | The Adelaide Review