"Unió, i ho dic una mica entre cometes, actua com un paràsit polític amb CiU"
 01:27  
Enviar
Imprimir
Aumentar el texto
Reducir el texto
President local de CDC a Salt, Lluís Rovira és el portaveu i un dels impulsors de la plataforma Desfederem-nos, que advoca per dissoldre la federació CiU i perquè cadascun dels dos partits que la formen segueixi el seu propi camí, sense renunciar a futurs acords o aliances puntuals. El propòsit és que ja acudeixin per separat a les eleccions europees de l'any vinent.
Albert Soler, Girona
-La proposta de la plataforma Desfederem-nos és que CDC i UDC vagin per separat a les eleccions municipals i europees. Per què?
-En principi és una proposta per a les municipals, on sempre hi ha remor de fons i molta gent veu que anant plegats no anem bé; per tant, és on tindrem més èxit amb una separació efectiva dels dos partits. A nivell europeu és diferent, perquè allà ja som dos partits idependents; ja és sabut que Unió està amb al Partit Popular europeu, juntament amb el PP espanyol i tots aquests, i en canvi CDC està al Partit Lliberal, o sigui que seria el més lògic que ens presentéssin també cadascú jugant les seves cartes.
-I les altres eleccions?
-Pel que fa a eleccions catalanes i espanyoles, si es fes la fusió entre CDC i UDC ja ens estaria bé, seria una forma d'evitar tota la problemàtica que ara tenim. El que no volem és aquest "ara sí, ara no, ara esperem una mica més...". O sigui que és questió, després del congrés del juliol, de plantejar seriosament la fusió, i si UDC no ho accepta, anar a la separació total, també en eleccions espanyoles i catalanes. Però està clar que per arribar fins aquí primer hem d'aconseguir els suports adequats. Que no és fàcil.
-UDC obté de la federació CiU el mateix que hi aporta?
-No, ni molt menys. Unió, i ho dic una mica entre cometes, està actuant com a paràsit polític, amb la federació CiU. Pel que són, per la implantació que tenen i pel que representen al país, estan més que sobredimensionats pel que fa als resultats que obtenen dins de la federació. Estan lluny-lluny del que haurien de tenir realment. Li posaré només un exemple: de tots els regidors que té CiU a tot Catalunya, només el 9% són d'Unió, i creiem que fins i tot aquesta xifra els sobrerepresenta. I en canvi, qualsevol pacte que hem fet històricament atorga a Unió un 25%, o inclús en proporcions encara més escandaloses, com el 40% dels diputats que CiU ha tret en les darreres generals. Els guanys que obté Unió són escandalosament més alts que els que els tocarien.
-Unió és un partit de centre?
-No. Unió ha canviat, en els darrers anys. Fa 30 anys, quan es van federar, CDC era més gran i UDC més petit, però estaven en una situació molt propera, tant en l'eix Catalunya-Espanya com en l'eix esquerra-dreta. Més cap aquí, i especialment des que hi ha Durant al capdavant, Unió s'ha situat molt més a la dreta -ja es veu en temes d'educació, família, etc-, i pel que fa al primer eix, se'n va molt més cap a la banda espanyolista, amb voluntat de ser molt pactista amb els partits espanyols, volent entrar al govern espanyol, etc.
-Diria que en alguns temes es troba molt a prop del pensament del PP?
-Home, com a mínim en alguns temes, la sintonia que podria tenir Unió amb el PP és major que la que podria tenir amb Convergència. No dic que sigui en tot, però en alguns temes sí, n'estic convençut. Em vénen ara al cap els temes que tinguin alguna cosa a veure amb Església, amb família, i coses així.
-Sí, ja he vist en la seva web que vostès donen per fet que en temes com divorci, avortament, església, etc, el pensament de CDC i el d'UDC són diferents. Però jo diria que a dins de CDC també hi ha gent amb un pensament -diem-ne- tradicionalista en temes així. Sense anar més lluny, el seu president, Jordi Pujol.
-No ens hem de deixar portar pels tòpics. Ni tothom a Unió pensa igual, ni a Convergència tampoc. Especialment a Convergència, en ser un partit més gran amb un espectre molt ampli, pel que fa a aquests temes hi ha opinions de tot tipus. Però tinc la impressió -en bona part formada en assistir a les discussions en els congressos- que a CDC majoritàriament la gent és més lliberal que no pas a Unió.
-Creu aleshores que, anant junts amb Unió, vostès tenen una imatge "carca" que els dificulta arribar a un tipus d'electorat?
-Estic totalment d'acord amb aquesta apreciació. Anant per separat, nosaltres guanyaríem eficàcia, i ho tindríem molt més fàcil per guanyar eleccions.
-"Carca" és la paraula més adequada, en parlar d'Unió?
-Jo els anomeno "conservadors" o a vegades fins i tot "ultraconservadors", perquè en alguns temes penso que ho són. Anant per separat, ens treuríem de sobre un llast, que són aquestes etiquetes que vostè ha esmentat, d'excessivament tradicionalistes, etc.
-Podrien arribar a votants als quals ara no arriben?
-Des que es va crear la plataforma, molta gent se m'ha adreçat per dir-me que, si no tinguéssim Unió allà, ens votarien, o que han votat ERC però els agradaria votar CDC... Aquest tipus de comen?taris es repeteixen. Per tot això, jo estic que si a CiU li restem Unió, no només no restem votants, sinó que en guanyaríem. Perquè atreuríem molt més l'interès polític del que fem ara, i especialment amb aquest projecte de la Casa Gran del Catalanisme que està liderant en Mas. Si Unió vol ser-hi, que hi sigui -en el seu espai, més de dreta i més al límit del que és el nacionalisme- però hi hauria molta altra gent que hi entraria més a gust, sabent que CDC ja s'ha dissociat d'UDC.
-Ja és conscient que, per més bona voluntat que s'hi posi, els divorcis sempre acaben essent una mica traumàtics?
-Jo voldria pensar que es pot fer bé. Però també sóc conscient que això pot ser complicat. M'agradaria que es fes amb tota tranquil·litat i amb tota calma. De tota manera, és evident que quan algú hi pot perdre -i qui hi pot perdre és Unió- potser no es guardin les formes i hi hagi friccions. Està per veure, espero que no sigui així.
-Li han arribat reaccions, de part d'Unió?
-Suposo que deu ser una tàctica de partit, però no els he vist cap reacció clara al respecte, almenys en els mitjans de comunciació. Imagino que és una consigna interna per fer veure que no es ?posen nervisos. Fins que s'ho ?trobin a sobre, que aleshores ?ineludiblement hauran de pronunciar-se.
-Però és innegable que massa a favor de la separació no deuen estar.
-Home, tontos no ho són. Veuen clar que en cas de separació hauran de començar a actuar com un partit, i no com fan en aquests moments. Hauran d'organitzar-se la campanya electoral, hauran de ser prou espabilats per confeccionar un programa interessant, i hauran de treure un resultat elecoral que els permeti superar les barreres mínimes per tenir representació. És molta feina i és complicat, per un partit petit.
-I dins de CDC, quines reaccions ha copsat?
-Hi ha de tot, però sobre tot a nivell municipal l'acollida és molt bona. Diuen: "a nivell municipal s'ha de fer alguna cosa, no podem aguantar d'aquesta manera". A la que es van escalant jeràrquicament dins del partit, passa una cosa molt curiosa: hi ha gent del més alt nivell que ens assegura que està totalment d'acord amb el que estem fent, però que sentint-ho molt, no es pot posicionar públicament; fins i tot afegeixen que si la votació fos secreta, en el congrés de CDC votaria a favor de la desfederació, però que si és mà alçada s'hi oposarà. És peculiar, entenc que això passa quan hi ha una autoritat forta dins del partit, i haurem de trobar la manera de revertir-ho i que la gent pugui actuar amb libertat.
-I Jordi Pujol, el gran factòtum de la federació?
-L'única ocasió que n'hi he parlat -en un congrés de CDC- em va reconèixer que la situació actual dels dos partis no té res a veure amb la situació de quan es va crear la federació. I va afegir. "En aquests moments CDC és prou forta per afrontar qualsevol tipus de situació electoral en solitari".
-Vostè és president local a Salt. Com estan allà les relacions entre CDC i UDC?
-La situació no és fàcil, perquè venim de perdre unes eleccions municipals, precisament amb un candidat d'Unió (Jaume Torramadé). El que està clar és que mentre siguem federació hem d'actuar com a tal. Però no són unes relacions fantàstiques, no. Estem fent esforços per entendre'ns, al menys fins al congrés del juliol de CDC. Després ja veurem què passarà.
-Que el cap de llista de CiU fos d'UDC, és per què a Salt Unió està més implantada que Convergència?
-Això és fals, radicalment fals. Els militants de CDC potser multipliquen per 8 o 9 els d'UDC. Va ser simplement una decisió que es va prendre l'any 1995 des de Barcelona, des de fora del municipi.
-Si haguessin anat separats, CDC hauria obtingut l'alcaldia de Salt?
-Jo penso que sí, si ho haguéssim pogut treballar amb temps suficient. Com a mínim les coses haurien estat diferents.
-Li agradaria que a les properes eleccions CDC i UDC formessin ja llistes diferents a Salt?
-Si el congrés de CDC accepta la proposta, aleshores seria l'assemblea de militants del municipi qui decidiria si seguir junts o no. Però la meva posició personal seia aquesta, efectivament, anar per separat.
-I si encara es presenten junts, acceptaran que el cap de llista torni a ser d'Unió?
-Possiblement, no. Però no vull avançar esdeveniments.
COMPARTIR
 

4 comentaris

Comentari enviat el dia 28-04-2008 a les 13:15:54
Criticar uniķ per que ja no us fa falta es denigrant.... tants anys al poder us han convertit en carronyaires
Autor: Sergi militant JERC
Comentari enviat el dia 28-04-2008 a les 13:14:29
que pocs son els que pensen com ell, vols protagonisme?Fes propostes i feina!

Elena P. , simpatitzant de CdC
Autor: Elena
Comentari enviat el dia 28-04-2008 a les 13:13:00
No se qui es pensa que es aquest en Rovira, molta llengua per titllar de parāstis a uns, e incapaį de mirar-se el melic per veure la seva propia porqueria. Joan, militant de CdC
Autor: Joan
Comentari enviat el dia 28-04-2008 a les 08:07:34
Som mols que pansem igual
Autor: Pepi soc militan


  HEMEROTECA
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per
 
  
  
Altres publicacions del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza  | Diario de Mallorca  | Empordà  | Faro de Vigo  | Información  | La Opinión A Coruña  |  La Opinión de Granada  |  La Opinión de Málaga  | La Opinión de Murcia  | La Opinión de Tenerife  | La Opinión de Zamora  | La Provincia  |  La Nueva España  | Levante-EMV  | El Boletín  | Mallorca Zeitung  | Regió 7  | Superdeporte  | The Adelaide Review