El sector hoteler de Lloret de Mar començarà a repartir aviat un díptic entre els principals touroperadors i, sobretot, als hotels amb clients joves, que busca conscienciar i prevenir els accidents des dels balcons. L'objectiu de la campanya és evitar el que es coneix com a "balconing", pràctica que consisteix a saltar des d'un balcó d'hotel a la piscina, tot i que en el cas en concret de Lloret el sector vol incidir en les temeràries actituds d'alguns joves que salten d'un balcó a un altre i que, com ja ha passat, acaben en accident mortal.

Sense anar més lluny, el juliol de l'any passat un jove alemany de 19 anys va morir després de caure des d'un balcó. Un mes abans, un altre alemany de 18 anys quedava ferit greu per una nova imprudència i l'any 2012 es van produir almenys quatre accidents per caigudes des dels hotels, dos dels quals van resultar mortals.

El president del gremi d'hotelers, Enric Dotras, va recordar que el "balconing", entès com a l'intent de saltar en una piscina, "no el patim a Lloret", bàsicament per les característiques dels establiments on "no et queda la piscina sota els balcons". En tot cas, sí que hi ha hagut "accidents desgraciats", va insistir, com ara joves "que passen d'un balcó a un altre, grups que es posen a parlar al balcó i seuen a la barana" o, com el cas de l'any passat, el jove alemany va entrar a l'habitació d'unes noies i, quan un monitor va anar a picar la porta, es va amagar al balcó i va caure.

"Com a gremi ens preocupa, i molt", va assegurar Dotras. L'estiu de l'any passat "vam convocar l'Ajuntament i als cossos policials per començar a preparar, amb l'esforç de tots, un díptic per entregar als touroperadors, i especialment als hotels amb gent jove per recordar aquelles coses que són absurdes de fer i que són negatives per a la seva vida", va dir.

En aquest sentit, el president del gremi d'hotelers va relatar que es va començar a treballar amb un grup de psicòlegs per editar el contingut i fer arribar "el missatge correcte, que no sigui una frase sensacionalista". Així, el díptic estarà disponible en quatre idiomes i consta de consells, "petites reflexions i comentaris" dirigits als joves, "que pot fer que algú eviti" aquesta pràctica, "fer-se l'homenet per seure a la barana o passar de balcó a balcó".

El díptic també apel·la la responsabilitat del grup, per exemple, quan veuen que "un amic fa una ximpleria o si ha begut en excés, cal que procurin no deixar-lo. Amb coses així, fet per especialistes, hem anat creant les frases", va explicar Dotras. De moment, només falta el vistiplau definitiu de totes les parts perquè el díptic es pugui començar a repartir "en uns 15 dies".

El president del gremi va afegir que la idea va sorgir després dels casos dels últims estius i va admetre que, quan es produeixen, els hotelers senten "impotència". "Hi ha molta preocupació quan es produeix un cas" i amb aquesta campanya, el sector vol aportar un element més per prevenir accidents des dels balcons, dirigint-se directament als seus clients.

Per la seva part, el regidor de Turisme, Jordi Orobitg, va assegurar que "tota iniciativa per evitar la problemàtica em sembla una bona idea, és un tema que ens interessa a tots. Nosaltres hem tingut preocupació des del primer moment i ens felicitem que el sector privat s'adoni que és un tema important i hi posi mitjans". "La idea del díptic és lloable" però, va afegir Orobitg, "ha de venir acompanyat de la responsabilitat de tots". "Control de la policia per impedir el consum d'alcohol a la via pública, dels que comercialitzen les begudes", del mateix "autocontrol" de les persones i dels acompanyants.