Era d'esperar. Les continues davallades en el nombre de passatgers a l'Aeroport de Girona, principalment per l'eliminació de rutes per part de Ryanair i la seva aposta per Barcelona, han passat factura al turisme de costa a la Selva. Un exemple el trobem a Lloret, on han passat un dels pitjors hiverns amb "més establiments tancats que mai", segons el president del gremi d'hotelers i vicepresident de la Mesa Empresarial de Turisme de Lloret, Enric Dotras.

Les xifres més recents en el nombre de passatgers que han passat per les instal·lacions de Vilobí d'Onyar es van publicar a mitjan juny. El mes de maig el descens va ser del 20%, respecte de 2013 i en els últims cinc primers mesos de l'any l'aeroport ha perdut una quarta part dels passatgers, respecte al mateix període de l'exercici anterior, amb un total de 636.279 viatgers. Per contra, de gener a maig, El Prat ha crescut un 7% amb 13.517.143 d'usuaris.

Per al conjunt de la demarcació de Girona "era molt important el turisme d'aeroport, sobretot en baixa temporada", explica Dotras, "es notava molt i en temporada alta ajudava a vendre habitacions d'última hora". Tot i que no disposen de dades percentuals, el president del gremi d'hotelers va destacar que la davallada de turistes "és important". En els últims anys havien notat un empitjorament del nombre de visitants però, per exemple, enguany "12 hotels han tancat a l'hivern", va afegir.

"Hem notat també menys públic de cap de setmana, fins i tot celebracions familiars i altres conceptes" de turistes que agafaven un vol per passar només uns dies.

Crítiques al model de gestió

Des del sector, Dotras assegura que "intentem apretar amb el que podem, mantenim reunions i mirem, dins les nostres possibilitats, aconseguir que això millori" a través de les "administracions". De fet, el model de gestió aeroportuari és un dels esculls. Per un costat, el gremi entén que "a Ryanair li és més fàcil vendre Barcelona que Girona". Fa un temps, la companyia "valorava l'agilitat i rapidesa per aterrar i enlairar-se des de Girona", "avui sembla que no".

Dotras es va preguntar si a Aena "no li interessa més potenciar Barcelona que Girona" pel volum de passatgers i rendiment econòmic. Així, considera que "Girona pot ser més competitiu, es pot ajustar el preu", però depèn de Madrid.

En el mateix sentit es va expressar el regidor de Turisme de Lloret, Jordi Orobitg. "És una evidència, està perjudicant els aeroports petits i a les destinacions que en depenen". "En la bona època de Ryanair ens donava fluxos tot l'any", va dir per criticar després la gestió "irracional i radial" per part d'Aena, igual que creu que "la política catalana no ha fet força ni posat èmfasi per superar la situació".

I és que "el que per Barcelona és almoina per Girona el low cost és fonamental", va sentenciar Orobitg, i això sense comptar el perjudici que pot tenir per Lloret "si el Barcelona World tira endavant".