La mobilitat a Lloret passa, en un futur, per crear una gran zonade pagament (zona verda) d'aparcament al centre. Aquesta és una de les propostes del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que aquest mes ha aprovat la Junta de Govern i que es troba actualment en exposició pública. L'extens document del PMUS fa una anàlisi exhaustiva de la situació actual en tots els aspectes relacionats amb la mobilitat, en fa un diagnòstic i es planteja objectius fins al 2024. És la primera vegada que Lloret disposa d'un Pla de Mobilitat.

En línies generals, la major part de desplaçaments dins de Lloret es realitzen a peu i en bicicleta (un 50% el 2012), mentre que el transport públic representa un 5% i el transport privat un 45%. L'objectiu és reduir l'ús de vehicles gairebé a la meitat, potenciant la bicicleta i els desplaçaments a peu -amb mesures per a cada cas- així com millorar el transport públic. Tot i això, els vehicles representen una xifra considerable, sobretot a l'estiu, per l'increment de visitants. El PMUS recull que a l'estiu cada dia circulen per les vies de Lloret 139.000 vehicles, dels quals 59.000 entren i surten. Fora de l'estiu, hi circulen uns 70.500 vehicles dels quals 38.500 entren i surten.

El balanç d'aparcament en general és negatiu. A les zones del Casc Antic, Fenals, Molí i Rieral hi ha una demanda d'11.200 places per una oferta de 10.042, comptant els turismes que tenen plaça.

A Lloret hi ha 5.639 places d'aparcament lliure, 198 en zona blava, 2.751 en aparcaments públics i 7.803 en privats. Però la demanda, sobretot a l'estiu, "fa necessari prendre mesures valentes que solucionin el conflicte, garantint l'aparcament i el benestar dels veïns del municipi i ajudant a augmentar la rotació", diu el PMUS.

El principal dèficit d'aparcament es troba al Casc Antic i als barris del Molí. Per això, es proposa la creació d'unes 5.639 places de zona verda en dues modalitats: 1.100 places exclusives per als residents (es proposa al Casc Antic i al Molí I, com es pot apreciar en el gràfic) i la resta una zona verda preferent per a residents però on hi podrien aparcar tots als vehicles amb limitacions i tarifa diferenciada. Alhora, el Pla proposa augmentar lleugerament el nombre de places de zones blaves, algunes de les quals ja s'han implementat aquest any. Així mateix, es proposa habilitar nous aparcaments públics d'autocars "per donar resposta a l'alta demanda que hi ha al municipi durant els mesos d'estiu".

Sobre les zones verdes exclusives per a residents del Casc Antic i al Molí I) l'horari seria tot l'any durant les 24 hores amb una tarifa proposada d'uns 36 euros l'any. Per a la resta de zones, l'horari de pagament seria cada dia de 9:00 a 20:00 hores a una tarifa de 36 euros l'any pels residents i per a la resta d'usuaris 1,30 euros l'hora amb un màxim permès de dues hores.

Ara bé, si un resident amb distintiu vol estacionar fora de la zona que li correspon, se li aplicaran les mateixes tarifes que a un no resident. Per tenir dret al distintiu, caldrà estar empadronat a Lloret, dins els límits de la zona i amb una sèrie de requisits, com ser titular o conductor habitual del vehicle i pagar l'impost al municipi. A més, el PMUS considera que caldria realitzar un estudi en profunditat dels aparcaments d'autocars i dissuasius.

El PMUS (aplicar-lo costaria en total 9,9 milions d'euros) és un full de ruta creat a partir d'un exhaustiu estudi amb propostes fins al 2024, però les actuacions concretes dependran de cada govern i de les prioritats del municipi.