Donar voltes i voltes amb el cotxe per trobar aparcament és un dels autèntics maldecaps de qualsevol conductor. Es gasta gasolina, temps i paciència. I més quan algun espavilat s'avança i pren el lloc a l'esperançat conductor que feia estona que rondava per la zona.

Això a Vidreres ja no passa, o almenys en les 24 places d'aparcament intel·ligents que s'han creat al carrer Costa Brava com a prova pilot. Si té èxit, la intenció és ampliar-ho a tot el centre del poble.

L'objectiu de l'Ajuntament és doble, facilitar la feina als conductors i incentivar la rotació de vehicles per afavorir el comerç. El sistema funciona amb uns sensors soterrats als aparcaments i una aplicació per a dispositius mòbils que es diu "Argos-Cloud", creada per l'empresa Argos IGS especialitzada en entorns urbanístics intel·ligents i interactius. De moment està disponible per als sistemes Android, a l'espera que Apple autoritzi també l'aplicació en poques setmanes, va confirmar l'alcalde de Vidreres, Jordi Camps.

A simple vista, l'aplicació té tres avantatges: saber si hi ha lloc, si algú marxarà aviat o recordar el temps que un mateix porta estacionat. El disseny i funcionament de l'aplicació és senzill. Un cop obert, una única pantalla mostra un mapa de la zona de Vidreres, al voltant del carrer Costa Brava, on s'han creat les 24 places intel·ligents (tres per a minusvàlids) que tenen uns sensors soterrats per detectar la presència del vehicle i transmetre les dades a l'aplicació.

Així, des del mòbil es poden veure les places i si estan ocupades. A més, es pot consultar cotxe per cotxe el temps que porta aparcat. Quatre colors ajuden a identificar aquest temps. El blanc significa que està fora de l'horari de regulació; el verd, que porta menys d'una hora i mitja; el vermell meys d'una hora i tres quarts; i finalment el gris més d'una hora i tres quarts.

Les places són en una zona vermella gratuïta però s'havia de col·locar un disc horari de cartó, visible, amb l'hora d'arribada. Ara ja no és necessari, tot i que el temps permès serà el mateix: una hora i mitja. Llavors poden multar. L'alcalde va avançar que hi ha un marge d'uns 10 minuts sobre el límit, però les probabilitats de sanció són gairebé segures si arriba a les dues hores. Per Camps, la intenció no és recaptar més sinó afavorir el comerç amb una major rotació dels vehicles. A més, agilitza la feina als vigilants de la zona.

Millorar la mobilitat i el comerç van ser els grans motius per iniciar el projecte però també es redueix la contaminació, va afegir Camps. Aquest és el sistema -disseny d'un català a Silicon Valley- que ja s'utilitza a San Francisco, als Estats Units, i es comença a implantar a Reus i Sant Cugat. "A Barcelona tenen la intenció de posar un sistema semblant", recorda l'alcalde.

D'altra banda, Camps va avançar que crearan quatre places d'aparcament "d'acotxament" als carrers Pau Casals i Catalunya on només es podrà aparcar 15 minuts. Serviran per fer gestions ràpides, com comprar el pa, a les botigues properes. Qui necessiti més temps, prop del centre hi ha aparcament amb temps il·limitat. O controli el mòbil.