El ple de l'Ajuntament de Blanes debatrà dijous una moció d'ICV-EUiA per modificar el POUM en un sector de la tèxtil Nylstar, l'antiga SAFA. La intenció no és només protegir el patrimoni industrial-cultural d'una de les fàbriques tèxtils més importants dels últims 90 anys (com una xemeneia que es volia enderrocar) sinó, d'una banda, garantir el creixement de l'empresa i, de l'altra, integrar espais de l'antic recinte al municipi perquè puguin ser usats per la ciutadania, com la possible cessió d'una nau per a equipament públic.

Tot plegat es remunta a fa uns mesos. L'empresa havia sol·licitat una llicència per enderrocar i modificar un sector de naus industrials que no tenien ús i una xemeneia, per construir un nou moll de càrrega. El mes passat, l'Arxiu Municipal va donar el toc d'atenció amb un informe on feien veure la necessitat de protegir el paisatge industrial de la Nylstar i catalogar el patrimoni industrial. Com a mesura preventiva, el ple del gener va acordar la suspensió de llicències per a l'enderroc del sector de la nau i de la xemeneia.

Segons recull la moció, durant aquest mes de febrer l'empresa tèxtil ha entrat una nova proposta per construir el moll de càrrega que volien fer, mantenint la citada xemeneia i evitant-ne l'enderroc.

Per ICV-EUiA, però, ja no es tracta només de la xemeneia. Com que la fàbrica viu en constant evolució, més endavant es podrien trobar en una situació semblant i, per això, consideren que és l'hora de modificar el POUM del sector per acabar de fixar criteris que compatibilitzin els interessos de tots.

Per entendre què diu el POUM, els ecosocialistes recorden que el 2010 es va aprovar fixant dues àrees de planificació que afecten els terrenys de la Nylstar. El PA 7-Nylstar 1 "prefixa una ordenació i usos concrets, vinculats a les noves necessitats tant de la mateixa indústria com del municipi, ja que permet la urbanització de la ronda oest i un conjunt d'espais públics que ara són d'ús privatiu".

D'altra banda, el Pla de Millora Urbana 3 -Nylstar 2, es qualifica de sol urbà consolidat per a usos industrials i ja preveu la possible cessió a verds urbans i vialitat, però "sense estar traçat ni prefixat". Aquest PMU3 "suposa una rigidesa en els usos i en la mateixa urbanització de l'entorn, ja que es tracta d'una àrea molt gran i costosa de desenvolupar en una mateixa actuació, impedeix la parcel·lació i exclou els usos comercials o d'altres que poden estar vinculats a la mateixa empresa". L'actual PMU3 preveu la cessió del 5% per a equipaments, un 10% per a espais lliures i un 10% de l'aprofitament urbanístic a l'Ajuntament".

Per aconseguir executar les cessions, per ICV-EUiA cal adaptar el POUM, ja que l'empresa viu un procés de reconversió amb noves necessitats i oportunitats. Així, es fa necessari modificar el PMU 3 "davant els nous creixements, la possibilitat d'acabar el polígon industrial de l'Estació, connectar els sistemes de verds urbans, establir millors lligams entre els sectors Nylstar 1 i 2 i integrar-los als creixements urbanístics previstos al Racó Blau i l'avinguda Catalunya".

Tot, per "protegir el patrimoni industrial" i permetre adaptar les naus fixant uns criteris que compatibilitzin les necessitats de la producció i la protecció del patrimoni. Per exemple, permetre a la Nysltar els usos comercials en un sector (per preservar les naus a la façana de la carretera de Malgrat) per, a canvi, obrir espais urbans a la ciutadania, com els vells vials dels molls de càrrega dels trens.

La moció, que proposa una comissió urbanística per concretar i consensuar les propostes, insta el govern a iniciar els tràmits per modificar el PMU3 per incloure la catalogació de patrimoni industrial que els tècnics vegin necessari i estudiar la possibilitat i viabilitat de modificar l'ordenació al sector per conjugar l'interès públic i privat.