Els passatgers del transport urbà de Blanes es van reduir a gairebé la meitat a partir de l'any que van començar les retallades al municipi en el marc del Pla d'Ajust, obligant a suprimir algunes línies. Així ho va denunciar ahir ICV-EUiA a partir de les dades que els ha facilitat l'Ajuntament del 2010-2013.

En concret, les dades mostren com, el 2010, la xifra de passatgers va ser d'1.325.774. Un any després baixaven a 1.287.403. Però la gran sotragada es va produir el 2012. Aquell any, durant el mes de maig, el ple de Blanes va aprovar canvis al servei. L'objectiu era reduir el dèficit (l'aportació municipal) que era d'uns 600.000 euros anuals, segons el govern, per rebaixar aquesta xifra a 200.000 euros amb un estalvi d'uns 400.000 euros cada any.

Ho feien en el marc del Pla d'Ajust manat des de l'Estat per l'elevat endeutament de Blanes. En un primer moment es volien suprimir totes les línies excepte la que va a l'estació i fer-ne una de nova circular que connectaria tots els barris. Al final es va decidir suprimir la línia 2 (Ca la Guidó-Centre-Zona industrial) i es va mantenir la L9 amb dos autobusos (que feia el mateix recorregut en sentit contrari). Alhora es va acordar treure la L4 (Estació-Centre-Estació) per quedar integrada en les línies 1 i 6 interurbanes. Les línies 5 i 8 es veien afectades, mantenien el trajecte però es reduïen els horaris. També canviaven, per exemple, el carnet dels jubilats, els quals disposaven de menys viatges a l'any, fent que racionalitzessin els viatges.

Per tot plegat, mentre el 2011 la xifra de passatgers va ser d'1-287.403, el 2012 (quan es van materialitzar les retallades), els usuaris van baixar a 628.271. I un any després, el 2013, els passatgers es van reduir més fins als 486.694.

En paral·lel, si bé el dèficit es va reduir, també ho va fer la recaptació. El 2011 va ser de 852.432,47 euros, mentre que el 2012 va disminuir fins als 479.804,49 i el 2013 va tocar fons fins als 256.612,19 euros. Tres anys abans, el 2010, la recaptació era de 829.301 euros, més del triple. La gran davallada en la recaptació va ser en els bitllets senzills, amb xifres que van passar dels 711.790,49 euros recaptats el 2011 als 373.217,40 euros el 2012 i als 174.482,53 el 2013. La baixada en els abonaments va ser moderada.

Segons el regidor d'ICV-EUiA, Víctor Catalan, aquestes dades "que ens ha costat obtenir, demostren el que ja vam dir quan ens van presentar les retallades del transport, que retallant el servei hi hauria menys demanda i desballestaven el transport urbà". Va recordar que el servei tenia "més usuaris que la mateixa ciutat de Girona i ara confirmem que l'equip de govern s'ha carregat el sistema de transport urbà". Un problema "gairebé democràtic", ja que, per exemple, va dir, "només el 20% de les dones majors de 60 anys tenen carnet de conduir i depenen del transport públic". Això "és també retallar la llibertat de moviment i de circulació pels ciutadans de Blanes", va relatar Catalan. Des d'ICV, que dubten de les xifres de dèficit "que presenten Transports Pujol perquè barregen usuaris de transport urbans i interurbans de manera interessada", van dir que "el problema és el model on s'han anat privatitzant línies públiques cap a concessions privades sense fiscalització, i l'Ajuntament dóna fe dels costos que diu l'empresa".

Actualment, el govern ha proposat recuperar la L2 traient un dels dos autobusos de la L9. Des d'ICV-EUiA demanen mantenir la L9 amb els dos vehicles i posar un tercer autobús per a la L2. Sobre el futur, els ecosocialistes van mantenir que tot passa per la nova plica que s'ha de fer del transport urbà que ha de funcionar a partir de l'1 de gener de 2016, ja que actualment la concessió està en pròrroga forçosa a l'espera també del contracte que farà Lloret de Mar.