El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i els alcaldes de Lloret de Mar, Blanes, Tossa de Mar i Tordera van tancar ahir l'acord per a la prolongació de la C-32 i l'ampliació del projecte amb la incorporació de la proposta dels quatre municipis d'afegir-hi una ronda de circumval·lació que eviti que els vehicles que vagin a Tossa hagin de passar per Lloret. Així, després de la polèmica generada pel projecte de prolongació de l'autopista de Blanes a Lloret que va motivar oposició social i que els dos ajuntaments acordessin la celebració d'una consulta popular als dos municipis -encara pendents-, el projecte que seguirà endavant és el que ja de bones a primeres va plantejar el Departament.

Aquest acord deixa a l'aire la convocatòria de la consulta -aprovada per ple- a Lloret i així ho va expressar ahir a aquest diari el regidor de Promoció Econòmica, Jordi Orobitg (ERC), que també va assistir a la reunió. El republicà va comentar que el pacte entre la Generalitat i ajuntaments serà tractat en el ple d'aquest desembre i que llavors es veurà què passa amb el procés participatiu que ha de ser la consulta. Orobitg va recordar que tant CiU com ERC són partidaris de prolongar l'autopista i que s'ha de tenir en compte la incorporació de la la ronda de circumval·lació perquè «arreglarà la mobilitat a Lloret».

A Blanes, l'Ajuntament segueix treballant en l'organització de la consulta com ahir van expressar fonts municipals. I van afegir que l'alcalde Miquel Lupiáñez (PSC) no va sortir a la fotografia per desig seu per ser conseqüent amb el mandat del ple que disposa que s'ha d'organitzar la consulta. En tot cas, l'equip de govern veu bé el projecte. Si s'ha de prendre qualsevol decisió en els respectius plens, cal recordar que tant el govern de Lloret com el de Blanes estan en minoria.

Inici d'obres a la primavera

El que s'ha de veure és sí els dos ajuntaments atraparan el programa que va expressar ahir el Departament de Territori i Sostenibilitat en l'execució, en dues fases, de les carreteres: en la reunió es va acordar que el mes vinent el Departament donarà llum verd a la primera fase corresponent al ramal entre Blanes i Lloret de la C-32, amb l'objectiu que les obres comencin la primavera vinent, i, en paral·lel, es licitarà l'estudi informatiu i la redacció del projecte constructiu de la segona fase, que completarà la circumval·lació de Lloret fins a connectar amb la carretera de Tossa (GI-682).

La primera fase del projecte -el tram entre Blanes i Lloret- tindrà un un cost d'execució de 71 milions d'euros que es finançaran amb la major inducció de trànsit a l'autopista C-32. Per la seva banda, la segona fase, que donarà continuïtat al traçat a través de la circumval·lació de Lloret fins a la connexió amb la carretera de Tossa de Mar, començarà el segon semestre de 2018, amb un cost de 98 milions d'euros finançats amb recursos pressupostaris.

El tram Blanes-Lloret, lliure de pagament, donarà continuïtat a la C-32 i ha de millorar l'accessibilitat i la mobilitat en aquesta zona. Estarà format en la major part del recorregut, de 6,5 quilòmetres de longitud, per tres carrils, dos de pujada i un de baixada, amb els sentits de circulació separats per una mitjana per afavorir la seguretat viària; en alguns trams, s'ha previst dos carrils en tots dos sentits per a facilitar els avançaments de vehicles lents. Aquesta configuració de carrils (2+1) amb barrera s'ha implantat amb èxit a països com Suècia, França o Irlanda per evitar xocs frontals i és pionera a l'Estat espanyol. El traçat de la carretera s'ha projectat perquè sigui compatible amb una ampliació de carrils si fa falta.

La nova carretera tindrà cinc viaductes i dos túnels. El primer túnel (Tres Turons) és artificial, té una longitud de 150 metres de longitud i està format per dos tubs de dos carrils cadascun; mentre que el segon (de l'Àngel) té 335 metres de longitud i un sol tub.

Circumval·lació, el 2018

La segona fase del projecte preveu la circumval·lació de Lloret de Mar, que tindrà una longitud de dos quilòmetres, amb una successió de viaductes i un túnel, que creuarà la Muntanya del Morro Fred, de 1.525 metres. El vial enllaçarà amb la carretera GI-682, que connecta amb Tossa de Mar, i també donarà accés a Cala Canyelles i les urbanitzacions costaneres. El nou vial tindrà la configuració d'una carretera del tipus 1+1 amb separació de fluxes, és a dir, la disposició d'un carril per a cada sentit de circulació separats físicament per un sistema de contenció de vehicles.

Vila va expressar després de la reunió la seva satisfacció per haver aconseguit «una solució territorial de consens que permet impulsar una obra clau per al desenvolupament econòmic del sud de la Costa Brava i que permetrà millorar l'accessibilitat i la mobilitat interna en tot aquest entorn, que té una població superior a les 150.000 persones i que rep 2,5 milions de turistes l'any».