El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha aprovat definitivament l'estudi informatiu del projecte de variant de la carretera C-63 entre Riudarenes i Santa Coloma de Farners. Després que el setembre de l'any 2014, s'aprovés la declaració d'impacte ambiental, aquest era el darrer tràmit administratiu a superar, abans de poder iniciar-se la redacció d'un projecte constructiu que ha de culminar amb la creació d'una via que eviti que aquells conductors que van d'Anglès a Riudarenes o viceversa -utilitzant la c-152 i c-63- no hagin de creuar el nucli urbà de Santa Coloma. La carretera C-63 forma part de la xarxa bàsica del Pla d'infraestructures i transport de Catalunya (2006-2026).

Així, segons aquest estudi informatiu aprovat, la variant consistirà en una plataforma de 10 metres d'amplada que inclourà una calçada de 7 metres amb dos carrils de circulació de 3,5 metres, i dos vorals exteriors d'1,5 metres. A més, permetrà una velocitat de 80 quilòmetres per hora i tindrà una longitud aproximada de 5,5 quilòmetres que passarà a través d'un terreny ondulat en un entorn eminentment agrícola i forestal.

Pel que fa al traçat, l'estudi analitzava tres alternatives que diferien tant en el recorregut a seguir com en el tipus d'enllaç amb els quals es preveia connectar la variant amb la C-63 i la C-152. D'aquestes, l'opció que defensava el 2010 -quan l'estudi es va posar a exposició pública- el llavors anomenat Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) era la que partia de Riudarenes, travessa el riu Esplet i a continuació, entrava al terme de Santa Coloma passant per l'est de Sant Marçal, a uns 450 metres del polígon de Mas Llorenç, ocupant un total de 50.000 metres quadrats. Aquest traçat però, es va trobar amb l'oposició del govern local de Riudarenes (CiU) d'aquell moment, pel seu «fort impacte ambiental i visual».

Ara, amb aquesta aprovació definitiva, Territori ha optat finalment per una altra opció menys agressiva amb la zona, ja que abasta només 7.500 metres. En concret, es tracta de la que preveu que, un cop s'arribi a la intersecció amb la C-63, transcorrent en paral·lel amb al riu d'Esplet a través dels camps de Can Martorell entre Can Sala i Can Maçaneda, seguirà en direcció nord-oest fins a passar Can Sala. Després girarà cap als camps de Sanmartí fins a entroncar amb la carretera existent C-152, amb un enllaç a diferent nivell de grans dimensions. L'any 2010, aquesta obra estava pressupostada en 19.649.942 euros.

Respecte a aquest traçat, el Departament va explicar amb l'aprovació de l'estudi de l'impacte ambiental, que no afectarà cap espai protegit, tot i que no va desvetllar de quin recorregut específic es tractava. Sí que va precisar però, que es preveuen fins a 11 passos de fauna, entre viaductes i obres de drenatge adaptades. Respecte l'impacte paisatgístic, es va optar -segons Territori- pel traçat que minimitza les afectacions sobre els àmbits forestals, el paisatge, l'orografia natural del terreny, cosa que disminueix la fragmentació.

Reacció dels ajuntaments

En aquest sentit, els alcaldes de les dues localitats selvatanes afectades per aquesta obra, Jordi Gironès (AIR) de Riudarenes i Joan Martí (ERC) de Santa Coloma de Farners, van rebre ahir amb sorpresa aquesta notícia, ja que, segons van assegurar, des del Departament de Territori, «ningú» s'ha posat en contacte amb els ajuntaments ni se'ls ha notificat «res» respecte a aquesta aprovació de l'estudi informatiu.