Blanes i Lloret de Mar van ser cridats ahir a posicionar-se a favor o en contra de l'ampliació de la C-32. Finalment el "no" al projecte es va posicionar com el guanyador, amb el 76,31% dels vots entre les dues localitats, enfront del 23,19% amb una participació escassa de 1.269 persones a Lloret i 2.391 a Blanes (xifra que representa només el 7% de la població). Davant d'aquests resultats, la plataforma "Aturem la C-32" reclama que s'aturi l'ampliació de l'autopista.

Els recels que ha aixecat el projecte al territori es van poder copsar ahir durant la consulta popular. "Vostè està a favor o en contra de la prolongació de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar?". Aquesta és la pregunta que ahir els blanencs i els lloretencs majors de 16 anys estaven cridats a respondre en les tretze meses habilitades entre les dues localitats, nou a Blanes i quatre a Lloret de Mar. Es tracta d'una consulta no vinculant sobre l'ampliació de l'autopista C-32 des de Blanes fins a Lloret de Mar.

A Lloret, el referèndum el va impulsar la plataforma "Aturem la C-32" que agrupa 17 entitats del territori després que el govern fes marxa enrere i decidís no organitzar-la. "Poder celebrar la consulta ja és tot un èxit perquè la gent ha pogut expressar la seva opinió sobre un tema tan controvertit i cabdal pel futur de Lloret", va exposar un dels portaveus de la plataforma, Jordi Palaudelmàs.

Una obra polèmica que, des del principi, ha despertat el rebuig de bona part de la ciutadania, ja que el traçat afectaria un paratge natural i cultural amb un fort valor històric com el santuari del Vilar, Sant Pere el Bosch, l'Àngel o el paratge de les Alegries.

En total, 50 voluntaris es van distribuir en torns pels quatre punts on es podia votar ahir a Lloret, des de les 10 del matí fins a les 8 del vespre: el Puntet Lloret, el Puntet Fenals, al Centre Cívic El Rieral i a la plaça Mossèn Pere Torrent davant de la biblioteca. Va ser en aquest últim indret on més gent es va desplaçar.

Una d'elles va ser la Rosa Clota que, en el seu cas, va marcar ???la casella "a favor" de la prolongació de la C-32. Després de mostrar el seu DNI als voluntaris de la mesa per acreditar que està domiciliada a Lloret i la seva edat, els voluntaris van enregistrar en línia la seva participació per comprovar que no havia votat en cap altre dels quatre punts. Un cop realitzat el cens on-line, Clota va poder dipositar la seva butlleta a l'urna.

"Lloret necessita comunicar-se amb Barcelona perquè avui tothom va amb cotxe", va manifestar Clota, qui privilegia la circulació de vehicles al paratge natural que es veuria afectat per la construcció de la nova carretera. "Els boscos es regeneren, quan es va fer l'eix tothom es queixava i al final es va haver d'eixamplar perquè era necessari. Amb l'autopista passarà el mateix", va afegir Clota.

Des de la plataforma "Aturem la C-32" s'ha fet campanya pel "no" a l'autopista amb la proposta d'alternatives més econòmiques i sense cap impacte mediambiental. "Entenem que hi ha un problema de mobilitat i nosaltres hi donem resposta amb el desdoblament de la carretera de Blanes a Lloret, amb la construcció de les rondes per disminuir el trànsit a dins dels pobles i amb una possible millora de la carretera de Lloret fins a Vidreres", va exposar Palaudelmàs.

Tot i això, sense el suport de l'Ajuntament en l'organització de la consulta s'ha notat la falta de debat entre els lloretencs. És el cas d'un veí de la localitat que en ser preguntat per si votaria o no, desconeixia què s'estava preguntant.

Una situació poc probable a Blanes, on el suport de l'Ajuntament amb debats sobre la qüestió i amb l'organització de la consulta ha fet que els blanencs estiguessin més informats. Això també ha permès que els tècnics municipals anessin recopilant i contrastant les dades amb el padró municipal on els participants podien votar només presentant el seu DNI, NIE, passaport o permís de conduir. Tot i el suport de l'Ajuntament, però, alguns continuaven desconfiant de la viabilitat del referèndum. El blanenc Antonio Ballarès va considerar que la consulta "no servirà de res perquè el govern farà el que li interessa". La seva filla i les seves nétes de 22 anys es van mostrar una mica més esperançades. "Fa anys sí que hi havia moltes retencions però ara mateix no. L'autopista és innecessària", expliquen.