Favor amb favor es paga. I en el cas d'Eulogio Sol Lumalang, el filipí que va matar el fillol del mossèn de Riells del Montseny, el deute era satisfer-lo sexualment com a gratificació pel fet d'haver-li aconseguit els papers per venir a treballar a Espanya i reagrupar la seva família temps després, segons va explicar l'acusat al tribunal popular. La seva declaració es va centrar poc en els fets jutjats i més en les circumstàncies que el van poder dur a cometre el crim, el qual no estava premeditat, segons va donar a entendre. Per aquest motiu van aflorar amb detall les presumptes relacions homosexuals amb el capellà, l'abús de metamfetamina per poder dur-les a terme i els suposats insults als quals el sotmetien el sacerdot i la víctima que, juntament amb la «paranoia» ocasionada per les drogues, el van dur a apunyalar el «fillol» del religiós durant un forcejament després d'una bateria d'insults.

Amb relació al crim, amb alguna contradicció i posterior aclariment durant l'interrogatori, l'acusat va venir a dir que aquell 5 de desembre de 2013, quan va tornar a casa del capellà per tercera vegada portant un ganivet que havia comprat per a casa seva -es veu que la seva dona els havia amagat quan el va denunciar per violència domèstica- tenia intenció de fumar-se més metamfetamina shabú amb el sacerdot. Però en lloc d'això va acabar barallant-se amb la víctima quan aquesta el va insultar mentre era al lavabo. Lumalang recorda que li deia que era un «pare ximple» i que li «violaria les filles», cosa que va encetar una discussió que va anar pujant de to per moments fins que va arrabassar el ganivet a la víctima i li va enfonsar en el pit en diverses ocasions. En la versió de l'acusat, l'arma es trobava dins d'una bossa que havia deixat en una estanteria d'un moble situat a l'exterior del lavabo i la víctima el va agafar primer, després es va produir el forcejament i el crim.

Les circumstàncies

Esbossat el crim, que va començar jutjant-se com a assassinat i ara és un homicidi -veure peça adjunta, la resta de la llarga declaració es va centrar en les circumstàncies que van portar l'acusat a una pressió límit de resultat conegut.

La cronologia és senzilla. Lumalang va conèixer el capellà en un bar de les Filipines el 1997 i «em va oferir» venir a Espanya. El bitllet d'avió se'l va pagar el filipí de la seva butxaca però el treball li va trobar el sacerdot tirant de contactes en un càmping de Blanes. Al principi, l'acusat dormia en el sofà del rector però després es va mudar a una caravana i el visitava poc, cosa que li va merèixer alguna reprensió.

Vuit anys abans del crim, el capellà el va iniciar en les col·locades de metamfetamina, bàsicament shabú, que prenien com a preludi de les relacions sexuals que li demanava mantenir com a gratitud per haver-li donat un cop de mà per venir al país. Segons diu, no era l'únic i pel pis del sacerdot apareixien també «negres, filipins, colombians i marroquins».

De tant drogar-se a casa el rector a l'acusat li venien estats de «paranoia» i «sentia veus» de la seva família recriminant-li aquesta actitud, el que passa és que a mesura que se li compliacava la vida -va acabar denunciat per violència domèstica- es drogava més. Assegura que la denúncia va ser a causa de discutir-se amb la seva dona per saber si era cert que es prostituïa, com afirma que li deien el mossèn i el seu «fillol».

L'acusat va explicar al tribunal popular que el rector també li prometia part d'una herència i anava ampliant les promeses per seguir mantenint la seva submissió sexual. Per exemple, li assegurava que ajudaria les seves files a estudiar a la universitat.

Però quan el mossèn va portar-se el seu «fillol» del Brasil a Blanes, les circumstàncies van canviar. D'una banda, Lumalang estava satisfet perquè això «suposava menys feina per mi» però la relació entre ells dos no era bona perquè la víctima acostumava a insultar-lo després de drogar-se, era aquest darrer que preparava les pipes que sempre eren damunt una taula amb «pornografia infantil». A això, s'hi ha de sumar el fet que el filipí va perdre la feina -ell ho atribueix a l'abús del shabú- i freqüentava la casa del sacerdot en busca d'ajuda econòmica, que no era gratuïta sinó que rebia entre «15 o 20 euros» per cada relació sexual que mantenia.

El dia dels fets es trobava «emparanoiat» perquè la nit anterior se l'havia passat a casa el mossèn fumant shabú, però quan el 5 de desembre de 2013 va tornar a casa del sacerdot estava de baixada i per això va acabar «ofuscat» quan va sentir que el «fillol» li deia que li violaria les filles.