L'equip de govern de Tossa de Mar (TU) ha recuperat l'històric i polèmic projecte de construir un port esportiu darrere des Codolar, una idea que es va començar a gestar als anys 70 i que ja es va intentar tirar endavant el 2002, quan el govern de CiU va redactar els estudis previs, i el 2012, quan l'actual equip de govern va signar un conveni urbanístic amb les mercantils Star Assetes i Feanda2, condicionat a la realització d'un referèndum, la data del qual no es va arribar a concretar mai.

Per això ara, el govern municipal -que té majoria absoluta- iniciarà en el pròxim ple, amb l'aprovació d'una declaració institucional, els tràmits necessaris per poder realitzar aquesta consulta popular sobre la tramitació de la modificació del POUM per possibilitar la construcció d'un port als sectors d'Es Cars i Vinya d'en Puig.

Un cop fet aquest pas i en un termini de 90 dies, es redactarà el decret de convocatòria que determinarà la pregunta, la data de votació o la composició de les meses, entre altres detalls, segons va informar el govern local en un comunicat en el qual també va concretar que el resultat de la consulta es considerarà l'expressió majoritària de la voluntat popular, sempre que la participació en el procés superi un percentatge mínim fixat en el decret de convocatòria.

«Fa anys no es va plantejar el tema del port amb suficient claredat. És una decisió prou important per al futur de Tossa com per necessitar d'un debat serè i un consens majoritari. Serà el poble qui decidirà com vol el futur», va explicar l'alcaldessa, Gisela Saladich, qui va afegir que aquesta proposta «és d'un especial interès per al municipi, ja que implicarà un canvi substancial en el desenvolupament turístic de la localitat».

Així mateix, l'equip de govern va voler deixar clar que aquest procés no suposarà «modificar res urbanísticament, ni tramitar cap port. Només s'acorda demanar l'opinió als veïns sobre un tema que suposaria un canvi radical al municipi» afegia el comunicat.

Un hotel de luxe i xalets

Segons el conveni signat el 2012, el port esportiu ocuparà 33.046 metres quadrats i tindrà 396 amarratges, magatzems, locals comercials i un aparcament per a 400 vehicles. El projecte també inclou la construcció d'un hotel de cinc estrelles, que se situaria a l'antic camí de Lloret -al sector Ses Alzines- i ocuparia 8.000 metres quadrats i la construcció de quatre xalets de luxe amb un sostre de 6.000 metres quadrats.

A més, està prevista la construcció d'un túnel que connectaria el port esportiu i el nucli de Tossa, d'acord amb un projecte que ja va redactar la Diputació de Girona. El conveni també estableix que els dos grups inversors s'encarregaran de condicionar el camí de ronda i el camí ral, instal·lar els serveis bàsics a la zona (aigua, electricitat, gas, telefonia...) o cedir les zones verdes a l'Ajuntament.

Aquest projecte va originar el 2012 una forta oposició política, ecologista i social. El PSC, que formava equip de govern el TU, es va posicionar «radicalment» en contra del projecte i del model de poble que projecta, perquè «Tossa no tornaria a ser mai més el mateix». També van mostrar el seu desacord ICV-EUiA de Girona, Ciutadans i Solidaritat Catalana per la Independència.

També l'Associació de Naturalistes de Girona (ANG) o la plataforma ciutadana «Aturem el port» integrada pels Amics de Tossa de la Unesco i pels integrants que formaven l'associació Salvem els Cars de Tossa.