Gairebé 15 anys de diferència, noves infraestructures i almenys 85 milions d'euros més d'inversió prevista separen els dos projectes de port plantejats, fins ara, a Tossa de Mar: el del 2002 i el del 2016. Així es pot constatar en els diferents documents que l'equip de govern (TU) ha fet públics al web informatiu sobre la consulta popular convocada per al pròxim 20 de novembre, en la qual els tossencs decidiran si modificar o no el POUM per possibilitar la construcció d'un port esportiu i un hotel de cinc estrelles -entre altres- als sectors d'es Cars i Vinya d'en Puig.

La idea de fer un port esportiu i pesquer a Tossa es va començar a moure l'any 2002, quan l'equip de govern format per Convergència i Unió (CiU) i l'Agrupació d'Electors de Tossa (AET) va encarregar un estudi previ de viabilitat. En aquell document es contemplava que el port tindria: uns 530 amarraments per a embarcacions que no superessin els 15 metres d'eslora, un cost global de més de 20 milions d'euros i una superfície de 27.086 m2, a nivell de terra.

L'Ajuntament, però, va decidir aparcar el projecte tenint en compte que en aquell moment existia a Catalunya una moratòria per la qual no es podien tramitar nous ports a partir de l'1 de gener de 2005. "Aquell any ja ens van dir des de la Generalitat i des de Madrid que un port pesquer a Tossa era inviable", va explicar l'actual regidora de CiU, Imma Colom.

El projecte va ser recuperat el 2012 per l'actual equip de govern (TU), liderat per l'alcaldessa, Gisela Saladich, qui va signar un conveni urbanístic amb les societats mercantils Star Assetes i Feanda2 condicionat a la realització d'un referèndum.

Noves modificacions

A diferència de la proposta del 2002, a més del desenvolupament del port, el nou acord amb els inversors incloïa la construcció d'un màxim de deu xalets de luxe, un hotel de cinc estrelles o un petit hospital marí. Només el port havia d'ocupar llavors 33.046 m2 i preveia 396 amarratges -vuit dels quals dedicats a embarcacions de fins a 100 metres d'eslora-, magatzems, locals comercials i un aparcament per a 400 vehicles. Una dimensió que no tenia en compte els 8.000 m2 que havia d'ocupar l'hotel de cinc estrelles a l'antic camí de Lloret -al sector de ses Alzines-, els 6.000 m2 de sostre de la zona destinada a fer-hi els xalets de luxe, i els 510 m2 de l'hospital marí.

El conveni també establia que els dos grups inversors s'encarregarien de condicionar el camí de ronda i el camí ral i instal·lar els serveis bàsics a la zona i de la construcció d'un túnel -previst en la proposta del 2002- que connectaria el port esportiu i el nucli urbà.

El projecte -i la consulta-, però, va quedar de nou aturat pel mateix motiu que el 2003: una moratòria de Ports que impedia la seva construcció fins a 2015. "Vam firmar el conveni perquè els promotors poguessin anar fent els tràmits", va dir Saladich.

Tot i que l'acord signat, doncs, és el del 2012, la proposta que es porta ara a votació -i que es pot consultar a www.tossademar.cat/consulta- presenta diverses modificacions. El port pesquer i esportiu amb tres dàrsenes passa a tenir 453 amarratges, dels quals 12 són per a naus d'entre 60 i 100 metres d'eslora. Pel que fa a la superfície, només el port passa a ser de 36.200 m2, però tenint en compte la resta d'infraestructures, com un club nàutic, zones verdes o un aparcament cobert i un altre de descobert, la superfície de terra total passa a ser de 87.944,91 m2. L'hotel de cinc estrelles passa a ocupar 2.820 m2 en lloc de 8.000 i els xalets de luxe es converteixen en quatre, ocupant un total de 12.000 m2 de superfície, en lloc de 6.000. També es preveu l'obertura de dos accessos nous: un per a vianants, per connectar el port amb el nucli urbà, i un altre per accedir a l'hotel i als xalets. El més destacat, però, és la diferència econòmica. Mentre el projecte del 2002 costava uns 20 milions d'euros, el del 2016 passa a costar-ne 105.470.291,74, només comptant la construcció del port. Una inversió que assumiran els promotors per unes obres que, en cas de realitzar-se, tenen un termini d'execució de 36 mesos.

Preparació de la campanya

I mentre la celebració de la consulta popular del 20 de novembre s'apropa, Amics de Tossa i Tossa en Acció, amb el suport d'altres associacions ecologistes, ja han començat a organitzar els actes de la campanya contra el projecte. "Avui inaugurarem el local on farem la campanya i els dies 22 d'octubre i 5 de novembre farem taules rodones i altres accions populars", va explicar la presidenta d'Amics de Tossa, Maria Eugènia Serrat. Pel que fa a la campanya a favor del "Sí", Diari de Girona va intentar contactar sense èxit amb els promotors.

La pregunta que hauran de respondre els 4.853 tossencs cridats a l'urna amb "sí", "no" i "m'abstinc" serà: "Esteu d'acord amb la iniciativa de modificar el POUM per possibilitar la futura construcció d'un port, els seus accessos, un hotel de cinc ?estrelles i quatre habitatges a Tossa?". "O es fa tot o no es fa res", va assegurar Saladich, qui va dir que el TU, en aquest procés, és "imparcial".