Malgrat que pot semblar que l'afectació del port del primer projecte de fa 15 anys i el que es planteja ara és gairebe la mateixa, sí que hi ha canvis importants, sobretot en el cost. En cas de construir-se la infraestructura, aquesta costaria 85 milions d'euros més d'inversió ara que el previst el 2002. Un ampli reportatge publicat a Diari de Girona el 16 d'octubre passat posava de manifest el sobrecost que implicaria l'obra. Aquestes dades es poden consultar en els diferents documents que l'equip de govern (TU) ha fet públics al web informatiu sobre la consulta popular convocada per al pròxim 20 de novembre, en la qual els tossencs decidiran si modificar o no el Poum per possibilitar la construcció d'un port esportiu i un hotel de cinc estrelles als sectors d'es Cars i Vinya d'en Puig.

La idea de fer un port esportiu i pesquer a Tossa es va començar a moure l'any 2002, quan l'equip de govern va encarregar un estudi previ de viabilitat. En aquell document es preveia que el port tindria uns 530 amarraments per a embarcacions que no superessin els 15 metres d'eslora, un cost global de més de 20 milions d'euros i una superfície de 27.086 m2, a nivell de terra.

L'Ajuntament, però, va decidir aparcar el projecte tenint en compte que en aquell moment existia a Catalunya una moratòria per la qual no es podien tramitar nous ports. El projecte va ser recuperat el 2012 per l'actual equip de govern (TU), liderat per l'alcaldessa, Gisela Saladich, qui va signar un conveni urbanístic amb les societats mercantils Star Assetes i Feanda2 condicionat a la realització d'un referèndum.

Fins a 100 metres d'eslora

A diferència de la proposta del 2002, a més del desenvolupament del port, el nou acord amb els inversors incloïa la construcció d'un màxim de deu xalets de luxe, un hotel de cinc estrelles o un petit hospital marí. Només el port havia d'ocupar llavors 33.046 m2 i preveia 396 amarratges -vuit dels quals dedicats a embarcacions de fins a 100 metres d'eslora-, magatzems, locals comercials i un aparcament per a 400 vehicles.