El Consell Comarcal de la Selva ha fet un total de 65 embargaments de diferents tipus de propietats des de l'1 de gener i fins al 30 d'octubre d'aquest 2016. D'aquestes, 47 van acabar subhastades, mentre que 18 van poder ser recuperades pels seus propietaris després d'abonar els deutes que tenien pendents amb els seus ajuntaments. Així, segons les dades facilitades pel Servei de Gestió Tributària del Consell, en total s'ha actuat en 15 municipis selvatans per petició dels mateixos ajuntaments, que deleguen en el Consell Comarcal aquesta funció per falta de mecanismes i recursos propis.

D'aquests municipis, allà on més propietats s'han embargat durant aquests deu mesos ha estat a Lloret de Mar, amb un total de 13, seguit de Vidreres i Blanes, amb sis cadascun, i Riudarenes, amb cinc. Entre els diferents tipus de propietats embargades es troben cases, pisos, solars, trasters, locals comercials i places d'aparcament. Vidreres va ser el municipi on més béns embargats es van recuperar, amb un total de quatre.

«Aquest no és un procés que es faci d'un dia per l'altre. Pot durar dos o tres anys i només s'opta per la subhasta després d'insistir molt i fer molts tràmits», explica el president del Consell, Salvador Balliu, que precisa que «s'ajuda» aquelles persones que no poden pagar i ho demanen. «Es valora cada cas amb l'Ajuntament al qual pertanyen, però ens trobem amb persones que volen que se'ls expropïi o que estan il·localitzables», indica.

Així, quan el Servei de Gestió Tributària -que s'encarrega de la gestió i a la recaptació dels ingressos de dret públic- embarga una propietat de la persona deutora, poden passar dues coses: que els deutors paralitzin el procediment en qualsevol fase anterior a l'adjudicació, mitjançant el pagament del deute, la qual cosa comporta la cancel·lació de la subhasta o de la venda directa; o que es venguin els béns del deutor a través d'una subhasta. «Ens trobem amb persones a les quals se'ls embarga tota la casa perquè deuen 1.500 euros i no volen pagar. Fins que la casa no està a punt de ser subhastada, no paguen», lamenta Balliu.

A més, el president del Consell puntualitza que, a diferència d'altres anys, les subhastes cada vegada queden més desertes. «El que es fa en aquests casos és posar-ho en adjudicació directa, amb un descompte del 50% amb l'objectiu d'aconseguir més licitadors», explica Balliu. «Un cop venuda la propietat, els diners que s'obtenen s'utilitzen per cobrar el deute pendent -inclosos recàrrecs o interessos generats de l'expedient- i la resta es retorna al propietari», concreta el president del Consell.

Pel que fa a propietats embargades que tenen crèdits pendents amb diferents entitats bancàries, els diners sobrants de la venda s'adjudiquen a la primera entitat que hagi denunciat aquest deute al Consell. «Les que són propietat dels bancs costa més, però acaben pagant sempre», conclou Balliu.