El Síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha recomanat a l'Ajuntament de Tossa de Mar, que desestimi amb "celeritat" i aturi "de manera immediata" el projecte de construcció d'un port a Tossa de Mar, juntament amb els accessos corresponents, un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe perquè considera que és incoherent amb la normativa i el planejament territorial i urbanístic vigent.

En la resolució emesa pel Síndic, detalla que el Pla territorial parcial de les comarques gironines (PTPCG) atorga als terrenys de costa que confronten amb la ubicació del port la categoria de sòl de protecció especial, que ha de mantenir la condició d'espai no urbanitzat i ha de ser classificat com a sòl no urbanitzable pels plans d'ordenació urbanística municipal. En aquesta mateixa línia, el Pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) de Tossa de Mar classifica els espais de Cars i Vinya d'en Puig (afectats pel pla) com a sòl no urbanitzable (sòl rural de protecció forestal).

Pel que fa a la possible necessitat de disposar d'un port en aquesta localitat selvatana, l'informe conté diversos arguments contraris a aquesta idea. Primer, el Pla d'espais d'interès natural (PEIN) estableix que la nova construcció de ports haurà d'evitar l'afectació directa dels espais de Natura 2000. Segon, el Pla de ports de Catalunya ha de donar una atenció preferent envers la conservació del litoral i la gestió correcta del medi ambient. I, tercer, el pla de ports de Catalunya 2007-2015 no preveia la construcció d'aquest nou port a Tossa de Mar. El Síndic ha demanat al Departament de territori que el nou Pla de ports tingui en compte els factors mediambientals esmentats.

El Síndic també ha recomanat a l’Ajuntament de Tossa que s'abstingui de reiniciar els tràmits per fer una consulta ciutadana sobre la construcció del port. Més concretament, la pregunta versa sobre si s'està d'acord amb l'inici o no de la tramitació d'una modificació del POUM que possibiliti la construcció d'un nou port. Segons la resolució, en aquest cas, la consulta "mancaria de sentit", ja que demanar que els veïns es pronunciïn sobre una qüestió que queda fora de l'àmbit de decisió municipal pot crear expectatives innecessàries, ja que la competència en matèria de ports correspon en exclusiva a la Generalitat.