MADIRD | EFE/DDG
Espanya se situa ja com el cinquè país del món emissor de correu brossa i d'estafes informàtiques que utilitzen la tècnica del "phishing", només per darrere dels Estats Units, la Xina, Brasil i Rússia.
Són dades que es van posar de manifest al III Congrés Nacional de Policias Tecnològiques que va reunir la setmana passada a Madrid agents especialitzats en el cibercrim, jutges i empreses dedicades a la seguretat informàtica.
Tots ells van alertar de la creixent especialització i preparació tècnica dels delinqüents i estafadors que operen a Internet. Des de principis de 2009 es van comunicar 140 incidents de phishing (un tipus d'estafa a través de la Xarxa) que tenien Espanya com origen, amb unes 440 direccions "url" afectades. Malgrat que Espanya es col·loca en el "top ten" de la delinqüència a Internet, només un 0,06 per cent dels 600.000 dominis ".es" o dels servidors ubicats a Espanya estan involucrats en aquests atacs cibernètics. No obstant això, els policies especialitzats en la delinqüència a la Xarxa creuen que aquesta és només la punta de l'iceberg i estan convençuts que els atacs són molt més nombrosos. El problema està en el fet que la immensa majoria dels incidents no són denunciats per les empreses afectades per por que la seva reputació o credibilitat davant els seus clients quedi qüestionada.
César Lorenzana, capità del Grup de Delictes Telemàtics de la Guàrdia Civil (GDT), considera que encara existeix un "espai d'impunitat" a Internet perquè la majoria de les institucions que són víctimes dels atacs no ho comuniquen a les Forces de Seguretat. A aquest problema s'afegeix el fet que moltes de les estafes a penes ascendeixen a uns pocs centenars d'euros en cada cas, que les víctimes estan disperses i que a vegades és difícil "quadrar" el fet denunciat amb algun dels delictes tipificats a l'actual Codi Penal.