Libranda, la plataforma digital independent que els grans grups editorials espanyols han format per a la comercialització del llibre electrònic, arrenca el 15 de juliol amb uns 2.000 títols dels seus diferents catàlegs, que es vendran a través de les pàgines web de les llibreries.

Obras d'autors com Miguel Delibes, José Saramago, Ken Follet, Carlos Ruiz Zafón, Julia Navarro, Juan José Millás, Arturo Pérez-Reverte, Javier Marías i Ildefonso Falcones estaran disponibles des del principi en aquesta gran plataforma digital, que s'ha presentat avui al Círculo de Bellas Artes davant desenes de mitjans de comunicació.

Els set grups fundadors de Libranda són Planeta, Santillana, Random House Mondadori, SM, Roca Editorial, Grup62 i Wolters Kluwer, i a ells s'han sumat ja segells com Anagrama, Salamandra, Acantilado, Maeva, Siruela, La Galera i Quaderns Crema. En les pròximes setmanes s'espera que ho facin molts altres, perquè és un projecte "neutral i obert a tothom", segons ha afirmat la directora general de Libranda, Arantza Larrauri.

La nova plataforma no vendrà directament al públic, ja que la seva intenció és respectar "la cadena de valor del llibre promovent la labor cultural dels autors i agents, de les editorials i de les botigues a Internet".

Els llibres es compraran a través de les pàgines web de les grans cadenes de llibreries (El Corte Inglés, Casa del Libro i FNAC, entre elles), de botigues especialitzades en venda de llibres electrònics i d'una desena de llibreries de tot Espanya. Aquesta xifra anirà augmentant en les pròximes setmanes perquè ja hi ha més de 70 establiments interessats.

Els llibres digitalitzats costaran entre un 20 i un 30 per cent menys que els de paper, com a mitjana, si bé cada editorial decidirà els seus preus i els títols que posarà a disposició del lector. Cap a final d'any hi haurà ja "de 8.000 a 10.000 llibres digitalitzats", segons calculen els grups fundadors.

Cada mes s'aniran incorporant nous títols i molts d'ells seran novetats editorials que apareixeran de manera simultània al format tradicional. Els dos formats "conviuran pacíficament durant molt de temps", perquè a Espanya tardarà a generalitzar-se la venda de llibres electrònics, de la mateixa manera que està succeint als Estats Units i a d'altres països, ha assenyalat Larrauri.

Libranda comença a funcionar el 15 de juliol amb una desena de llibreries connectades. Després d'aquesta etapa inicial "d'aprenentatge", el 15 de setembre es podrà accedir ja a les pàgines web de 21 canals "en línia" i seran quinze els grups editorials que s'hauran sumat ja al projecte.

En realitat, Libranda no s'ha posat en marxa abans perquè l'1 de juliol entri en vigor l'IVA del 18 per cent, que és el que s'aplicarà al llibre electrònic, front al del 4 per cent que té el llibre tradicional.

Com, segons el director general de Santillana, Francisco Cuadrado, "amb l'IVA més alt la pirateria creixerà", el sector confia en què el Govern aconsegueixi a la UE que s'abaixi l'impost del llibre digital, cosa al que es va comprometre el president Zapatero a la reunió que va mantenir amb editors i llibreters fa un mes, han recordat la consellera delegada de Random House Mondadori, Nuría Cabutí i el propi Cuadrado.

Encara que, de moment, les empreses que participen en aquesta gran plataforma digital són espanyoles, la idea és que "abans de final d'any o principis del que ve" s'hagin incorporat editorials de països hispanoamericans, amb les quals ja s'han entaulat converses, segons ha dit el director general de la Divisió Editorial Llibreries del Grup Planeta, Jesús Badenes.

Els editors són "conscients de la complexitat" que té incorporar empreses d'altres països, amb polítiques fiscals diferents que "exigeixen solucions locals".

Quan passi el període de rodatge, Libranda té intenció de treballar també amb canals de venda de Llatinoamèrica i amb botigues "en línia" d'agents internacionals, com Amazon, Apple o Google.

Per evitar la pirateria, que tant mal ha fet al mercat de la música, per exemple, Libranda comptarà amb unes mesures de seguretat "importants" i les descàrregues de cada títol només es podran fer en dotze dispositius, sis d'ells fixos i uns altres sis de mòbils.

A partir del 15 de juliol, cada comprador entrarà en la pàgina web de la llibreria que elegeixi i efectuarà l'ordre de compra, que de manera immediata s'enviarà a Libranda. Aquesta, al seu torn, enviarà l'enllaç de descàrrega a la botiga electrònica, que el remetrà al correu de l'usuari.

En fer "clic" sobre l'enllaç es produeix la descàrrega del llibre, en format Epub, en l'ordinador.

Al mercat del llibre electrònic "tot és nou" i les editorials aniran veient en els pròxims mesos quina és la demanda per adaptar-s'hi.

"Estem prenent les mesures del vestit a un client que es mou", han dit els editors, que calculen que "en quatre anys" el llibre electrònic suposi "un cinc per cent del mercat editorial espanyol".