Estar contínuament connectat a través de mitjans socials pot incrementar l'estrès, deteriorar les relacions personals i fins i tot causar trastorns de la son, segons una universitat estatunidenca.

Després de prohibir l'ús de Facebook, Twitter, missatgeria instantània i altres mitjans durant una setmana, la Universitat de Ciència i Tecnologia de Harrisburg, a Pennsilvània, ha conclòs que la tecnologia havia estat ocultant algunes trampes.

"Els estudiants es van adonar que els mitjans socials, especialment Facebook i la missatgeria instantània, si no s'usen de manera apropiada, poden apropiar-se de les seves vides", ha dit Eric Darr, degà de la facultat.

La universitat, de 800 estudiants, va decidir imposar la prohibició per observar com afectava la tecnologia la vida dels estudiants i del professorat. La majoria dels alumnes van complir l'experiment d'una setmana de durada fet aquest mes i alguns van descobrir que la tecnologia podia controlar les seves vides.

Darr va citar un estudiant que sentia la necessitat d'entrar en Facebook 21 hores al dia i bloquejava l'entrada de noves publicacions entre les dues i les cinc del matí per dormir una mica. "A mi em sona a addicció", ha dit Darr, impulsor de l'apagada tecnològica que es va aplicar mitjançant el bloqueig de l'accés dels mitjans socials a l'adreça IP de la universitat.

"La majoria dels estudiants es van comportar com els fumadors que s'escapen després de classe per fumar", ha dit. "Volien escapolir-se per mirar coses en els seus 'smartphones'", ha afegit.

Tot i això, Darr ha reconegut que els alumnes i professors que sentien la necessitat d'alimentar la seva addicció als mitjans socials podrien haver continuat fent-ho a través dels seus telèfons mòbils avançats, però ha dit que la majoria havia obeït i que alguns estaven gratament sorpresos amb la seva descoberta.

Un alleugeriment

Però alguns d'ells van descobrir que se sentien menys estressats quan no tenien la possibilitat de llegir constantment els estats dels seus amics a Facebook i veure que disposaven de més temps per fer altres coses.

Altres alumnes es van veure a sí mateixos més disposats a trobar-se en persona amb altres estudiants o professors amb els quals normalment només es comunicaven a través dels mitjans socials. L'estudiant Amanda Zuck va dir que no utilitzava gaire Facebook, però que al principi estava "una mica molesta" per no poder utilitzar la pàgina web.

Zuck va escriure en un correu electrònic que no veia grans avantatges en el projecte per a ella, però ha afegit que probablement havia ajudat a una amiga que ella considerava addicta a Facebook.

El projecte va permetre a tots els membres de la universitat reflexionar sobre la manera en la qual els mitjans socials afectaven les seves vides.

"Només si ens detenim i prestem atenció podem entendre'l", ha dit Darr. "Podem fins i tot no ser conscients de l'important paper que juguen els mitjans socials en el que fem i en com ho fem", ha afegit.

Harrisburg és la primera universitat que dirigeix un experiment com aquest, que probablement no seria possible fer en institucions acadèmiques més grans i amb una infraestructura més complexa, segons Darr.

Protestes contra l’experiment

El projecte va originar les protestes d'algunes persones, que van enviar correus electrònics argumentant que s'estava infringint la seva llibertat d'expressió, ha afegit el degà.

Tot i que els resultats de l'estudi encara estan sent analitzats, semblen concloure que els mitjans socials haurien d'utilitzar-se com l'antic model de comunicació interpersonal.

"Combinar les trobades personals amb les relacions a través de Facebook és probablement el camí correcte", ha dit Darr.