El professor de màrqueting electrònic d'Esade, Marc Cortés, ha elaborat un document al costat de 40 especialistes que pronostica que a partir del 2011 s'acabarà la cultura del ´gratis´ a les xarxes socials més concorregudes, com Twitter o Facebook, que començaran a cobrar a aquelles empreses que utilitzin els seus serveis.

Seguint la mateixa tònica, Cortés preveu que les companyies passaran de tenir una actitud presencial en la xarxa a vincular la seva activitat amb el negoci que es generi en els entorns socials.

En les seves previsions del nou any també es contempla un canvi d'actitud dels usuaris, ja que després d'anys de creixement de les xarxes socials, ara creixerà "el zel per la privacitat", cosa que portaria a moltes persones a donar de baixa els seus perfils a la xarxa.

En un comunicat, el professor d'Esade també considera que, després d'anys de crítiques a Microsoft pro seu monopoli en el mercat, el 2011 estarà marcat per una actitud similar dels usuaris cap als seus nous competidors, com Google i Facebook.

"El creixement del seu volum de negoci i la seva entrada en competència amb Microsoft anirà acompanyat per un desgast en la seva imatge pública", indica Cortés.

Aquestes conclusions formen part de l'estudi 'Social Media el 2011', que per tercer any consecutiu obre aquest espai de reflexió sobre el món d'Internet i les xarxes socials.