Google ha introduït aquesta setmana canvis de disseny i navegació en els seus serveis, incloent per suposat el cercador. Uns canvis que conviden a mirar enrere en el temps i recordar com ha evolucionat en els seus gairebé quinze anys d'història des que Larry Page i Sergey Brin, dos estudiants de la Universitat de Stanford, creessin el motor de cerca per a la seva tesi doctoral.

A més del copyright de la Universitat de Standford 1997-1998, crida l'atenció que el primer logo, amb un disseny més tosc tancava amb una exclamació, a l'estil del seu competidor Yahoo!. El cercador donava l'opció de triar el nombre de resultats per pàgina, i s'aprecia com el botó 'Segur que tinc sort "no ha desaparegut, tot i que no són molts els usuaris que l'utilitzen.

Des de llavors, els esforços de l'empresa de Mountain View per millorar l'experiència d'usuari s'han inclòs nombrosos canvis substancials fins a definir el cercador que avui en dia es coneix. Avui s'aprecia un logo més petit, la desaparició del botó 'Cerca avançada' o un menú més fosc en la part superior, una de les últimes novetats introduïdes aquesta mateixa setmana.

En el seu naixement, el motor de cerca més popular del món albergava serveis de cerca a la xarxa, i que ara compta amb una extensa llista de serveis com Maps, Calendar, Reader, Docs, Gmail, etc. Aquests serveis també es poden concentrar en iGoogle, agregador que facilita una recerca dinàmica i intel ligent entre les múltiples finestres que l'usuari pot personalitzar d'acord a les seves preferències.

Les empreses són conscients del temps diari que dedica el públic a la navegació de Google. Per això milions d'empreses recorren al cercador per millorar el posicionament dels seus llocs web. Dos productes estrella, AdWords i AdSense, han posicionat a la de Mountain View al capdavant de la publicitat en línia.

També han estat factors clau les adquisicions d'altres serveis, com la del portal de vídeos YouTube per 1650000000 de dòlars, que domina el sector amb un 40% de trànsit en línia segons dades de ComScore.

Tres anys de 'doodles'

Ara Google és més dinàmic i cada dia facilita la navegació a l'usuari intentant fer més senzill i orientatiu seu temps dedicat a navegar a la xarxa. Fins i tot busca entretenir a l'usuari modificant el seu logo amb els famosos 'doodles'.

Google va utilitzar per primera vegada un 'doodle' el 1998, quan Larry Page i Sergey Brin van incloure el 'Burning Man' per informar que anaven a acudir al Black Rock, Nevada, Estats Units. Va cridar tant l'atenció que el sistema va ser usat per seguir commemorant efemèrides i ha tingut tant èxit que Google l'ha patentat com a sistema de promoció d'un cercador.

Un dels més populars de tot el món va arribar recentment per commemorar el 96 aniversari del guitarrista Els Paul. Amb ell l'usuari pot divertir tocant la guitarra literalment amb el botó de Google, convertit en cordes. Com altres 'doodles', segueix estant disponible (http://www.google.com/logos/2011/lespaul.html).

L'últim front obert per la companyia del cercador ha estat Google +, el seu últim intent per aconseguir un lloc entre les companyies que lideren el sector de les xarxes socials. L'anterior incursió va ser Buzz, que segueix en actiu, amb un sistema semblant a Twitter però escàs impacte. Google + és més semblant a Facebook i disposa de molts serveis pensats per interactuar amb coneguts i compartir continguts.?