Research In Motion (RIM), la companyia canadenca que fabrica els telèfons mòbils BlackBerry, ha dit que la caiguda dels seus serveis de correu electrònic i missatgeria a Europa, parts de Llatinoamèrica, Índia, Orient Mitjà i Àfrica ha estat motivada per un "error d'un interruptor central ".

"Encara que el sistema està dissenyat amb un interruptor de seguretat, aquest no va funcionar com a les proves. El resultat és que es va generar una gran quantitat d'informació endarrerida i ara estem treballant per recuperar l'acumulat i restaurar el servei normal com més aviat millor", ha explicat RIM en un comunicat.

La resposta de RIM es produeix gairebé dos dies després que els usuaris de BlackBerry comencessin a patir problemes amb els seus serveis de missatgeria, correu electrònic i navegació per internet.

Dilluns, els serveis de BlackBerry a Europa, Orient Mitjà i Àfrica havien patit interrupcions. Després de més de 12 hores sense informació, RIM va afirmar que havia solucionat els problemes encara que sense indicar la causa o la seva extensió.

No obstant això, les deficiències s'han reproduït i RIM ha hagut de reconèixer que s'havien estès a alguns dels seus principals mercats llatinoamericans, així com a l'Índia.

Mitjans de comunicació britànics han especulat que els problemes es van iniciar al centre de dades que RIM té a la localitat anglesa de Slough.

A diferència dels seus competidors, com iPhone o els aparells Android, RIM utilitza els seus propis servidors per enviar i rebre els missatges, tant de correu electrònic com de text, dels 70 milions de clients que té a tot el món.

Però els experts han assenyalat que si el problema es centra en els servidors de Slough, altres sistemes de seguretat haurien d'haver previngut la total interrupció dels serveis de BlackBerry.

Mentrestant, els usuaris de BlackBerry han expressat a través de Twitter i fòrums d'internet el seu enuig amb RIM i especialment la manca d'informació sobre el problema.

Les empreses de telefonia que distribueixen els aparells de RIM també han assenyalat ràpidament a la companyia canadenca com la culpable de la interrupció dels serveis.

Per exemple, T-Mobile a Gran Bretanya va assenyalar que els problemes "es deuen a una caiguda en tot Europa de la xarxa de BlackBerry que manté el seu fabricant, RIM, que està afectant a tots els operadors mòbils".