Ha portat dècades que la música passés dels vinils als CD, i anys passar dels CD als reproductors MP3. Ara la ràdio a Internet es perfila com un competidor per als oients de música digital en proporcionar música en línia en streaming gratuït a pàgines web com Pandora i Spotify.

La cantautora Theresa Andersson acabava d'oferir una actuació al Festival de Jazz i Patrimoni Cultural de Nova Orleans i la seva nova fan Dana Spanierman ja es plantejava com escoltar unes melodies blues similars.

"Vaig a posar-la a Pandora i veure qui més falta", va dir la resident a Santa Cruz, Califòrnia.

Spanierman és una dels 125 milions d'usuaris registrats de Pandora, un servei que permet als oients crear les seves pròpies llistes de reproducció o "cadenes".

A partir d'un gènere musical, artista o nom d'una cançó que els usuaris teclegen en una aplicació descarregada al seu ordinador o 'smartphone', compilen i escolten cançons d'una gran varietat d'artistes que comparteixen atributs musicals amb el que estaven buscant.

"És una gran manera de triar un gènere que m'agrada i escoltar altres grups amb els que no estic familiaritzada", va afirmar Spanierman.

Pandora genera aquestes llistes de reproducció personalitzades emprant tecnologia Music Genome Project, una eina d'anàlisi i catalogació intensiva de música basada en 450 indicadors diferents relacionats amb el to, el ritme, l'estil o els instruments emprats.

La companyia, que cotitza en borsa, té més d'un milió de cançons en la seva base de dades i ofereix la música de forma gratuïta als seus oients, el que per Spanierman, que odia pagar per la música, és un gran plus. "Realment funciona. Ni tan sols m'importen els anuncis", va dir, posant de relleu la principal font d'ingressos de Pandora.

COMPETÈNCIA incrementada

Però Pandora afronta la competència d'altres proveïdors de música en línia, inclòs el cada vegada més popular Spotify, un servei de música digital que té drets d'streaming sobre més de 18 milions de cançons.

Al contrari que Pandora, Spotify ofereix als oients música sota demanda, el que significa que els usuaris poden triar l'artista o àlbum que volen escoltar. Per a això, la companyia ha de tenir un acord de llicència amb cada artista que ofereix.

A més, la llicència de Pandora actualment es limita a Estats Units, mentre que Spotify està disponible en 13 països. Tots dos serveis són majoritàriament gratuïts, encara que ofereixen un servei millorat per als subscriptors de pagament.

Spotify, que assegura tenir més de 10 milions d'usuaris actius i gairebé 3 milions de pagament, deu el seu èxit parcialment a Facebook, ja que ara requereix que els usuaris es registrin mitjançant els seus comptes de la xarxa social. Encara que la vinculació amb el Facebook ha incrementat la presència de Spotify, no tothom està d'acord.

"El que no m'agrada de Spotify és que el que escoltes apareix al Facebook i no necessito que ningú sàpiga el que estic escoltant, per això no l'utilitzo", va dir Spanierman.

Malgrat les diferències en els seus formats i serveis, Spotify probablement continuarà pujat al carro de Pandora. Es rumoreja que la companyia està desenvolupant un servei de recerca de música com el de Pandora que podria llançar a finals d'aquest any.