El Comitè Olímpic Internacional (COI) navegarà en aigües desconegudes la setmana amb la inauguració dels Jocs de Londres, a mercè dels milions de seguidors a tot el món a Facebook i Twitter que donaran la seva reacció instantània a tot el que succeeixi.

L'explosió de les xarxes socials ofereix grans oportunitats al COI, però amb bona part dels seus beneficis depenent dels acords de milers de milions de dòlars per a la seva radiodifusió, l'organisme supervisor dels Jocs haurà de protegir també aquests drets a llarg termini.

Els seguidors podran usar els seus telèfons avançats dins de les seus olímpiques per gravar Usain Bolt a la pista o Michael Phelps a la piscina, però no podran pujar-lo a Facebook en una decisió que pot sorprendre a molts aficionats amb coneixements de tecnologia que ara pugen clips regularment.

Anthony Edgar, responsable del COI per operacions dels mitjans de comunicació, admet obertament que no sap què esperar a Londres després de l'explosió de les xarxes socials, amb 900 milions de persones usant Facebook enfront dels 100 milions que ho feien a Pequín 2008 .

"No es pot prendre una càmera quan s'estan corrent els 100 metres plans i fer una retransmissió exclusiva. Això és per als que els retransmeten", va dir a Reuters en una entrevista. "Però clar que pots parlar-ne. I fer fotos. I escriure sobre això".

"Ara hem de lluitar amb coses que no existien a Pequín, amb una veu que no era tan forta a Pequín. A tothom que entra se li permet gravar (...) però és només per a ús personal", ha manifestat Edgar.

Audiència més jove

Ian Maude, analista de mitjans a Internet a l'empresa britànica Enders Analysis, va dir que pensava que Londres podria suposar un enorme repte per a les xarxes socials i el COI, ja que molts aficionats no coneixen les regles.

"Avui dia tothom té un telèfon mòbil que alhora és una càmera de vídeo i (els aficionats) voldran gravar aquest moment per a la posteritat", ha assenyalat. "Crec que hi haurà un problema amb la gent que desconeix les regles, però altres podrien pensar en el que els han costat les entrades i no es preocuparan per les normes", va dir.

Una portaveu de Facebook ha explicat que el grup tenia una estreta relació amb els organitzadors dels Jocs i que respondrien a qualsevol violació de la propietat intel · lectual com fan amb altres esdeveniments.

Edgar va dir que les xarxes socials poden permetre als seus socis dels mitjans de comunicació arribar a una audiència més jove, que passa menys temps davant de la televisió, mentre que el COI treballarà estretament amb Facebook i Twitter en els casos en què els arribi contingut no oficial.

I la influència de les xarxes socials suposa també un desafiament diferent per als organitzadors de Londres.

"Hem estat perduts quatre hores a la carretera", va dir el bicampió del món de 400 metres tanques Kerron Clement via Twitter, mostrant com un atleta pot canviar la percepció dels Jocs amb només 140 caràcters. "No és una bona primera impressió de Londres".

"Atletes i autoritats tenen son, gana i necessiten fer pis. Podríem arribar a la Vila Olímpica si us plau?".

Els mitjans tradicionals, incloent diaris i cadenes de televisió al Regne Unit, han recalcat el fet que un dels conductors d'autobús s'havia perdut, tot i que la resta del sistema de transports semblava funcionar adequadament.