Google, amb una reserva d'efectiu de 56.500 milions de dòlars (uns 41.800 milions d'euros), gasta més diners que cinc dels seus principals competidors nord-americans sumats en compres destinades a ingressar en nous mercats mentre es desaccelera la publicitat a la web. Després que fa pocs dies anunciés la compra de Nest Labs per 3.200 milions de dòlars (prop de 2.400 milions d'euros) en efectiu, la factura de Google per a adquisicions en els darrers dos anys supera els 17.000 milions de dòlars (més de 12.500 milions d'euros). El seu objectiu han estat companyies de tecnologia de publicitat, hardware, i software.

Apple, Microsoft, Facebook, Amazon.com i Yahoo! han gastat menys de 13.000 milions de dòlars en total en la compra de companyies en el mateix període, sobre la base de negocis les xifres dels quals es van fer públics.

L'onada de compres, que en la seva major part es fa en efectiu i no en accions, mostra que Google gasta molts diners a expandir el seu imperi i a adquirir el talent necessari per entrar amb força en àmbits com els de telèfons intel·ligents i aparells connectats al web.

Si bé Google ha dominat la recerca a Internet, una activitat que genera milers de milions de publicitat cada trimestre, la companyia busca nous ingressos procedents d'altres fonts i recorre a la seva reserva d'efectiu per obtenir un avantatge.

"Busquen el pròxim èxit", va dir en una entrevista Sameet Sinha, analista de B. Riley Co. a San Francisco. "Estan dient que guardaran l'efectiu per a adquisicions". Leslie Miller, una portaveu de Google, que té seu a Mountain View, Califòrnia, es va negar a fer declaracions.

L'efectiu i equivalents de Google creixia un 24 per cent anual a finals del tercer trimestre de l'últim exer?cici, fins a situar-se en 56.500 milions de dòlars.

Google obté el 84 per cent de la seva facturació a partir d'anuncis a Internet, fins i tot després de la diversificació en hardware i altres àrees.

El creixement dels ingressos va alentir-se l'any passat i s'estima que tornarà a fer-ho al 2014, segons estimacions d'analistes, conforme s'incrementa l'activitat en línia que es desplaça d'ordinadors personals a telèfons intel·ligents, tauletes i altres aparells amb connexió.

Això afecta les vendes de Google perquè la publicitat en mòbils en general costa menys i perquè la recerca és menys activa que en altres aparells.

Internet de les coses

L'última adquisició de Google, Nest Labs, és una firma amb un enorme potencial de creixement en el que s'ha anomenat "Internet de les coses", dispositius intel·ligents connectats a la xarxa que ens han de fer la vida més senzilla.

Nest fabrica, per exemple, un termòstat intel·ligent que aprèn les preferències dels usuaris i es pot controlar des d'un dispositiu mòbil.

La presència de Google en els mòbils -el seu sistema operatiu Android és majoritari al món- pot contribuir a créixer en aquest mercat, destaquen els analistes.

Si a partir de la connexió del teu mòbil amb els aparells domèstics Google sap que li agrada mantenir la seva casa a temperatures elevades, per exemple, podria mostrar-li anuncis de panells solars que li permetrien escalfar la casa de manera més eficient, explica Vernon Turner, analista d'IDC. Si un sensor d'aigua en el bany detecta una fuga, Google pot suggerir de manera proactiva un lampista. "Això en funció de la quantitat de privacitat que està disposat a facilitar" va afegir. A canvi dels anuncis de visualització, Google -o altres empreses que utilitzen els seus serveis- podria oferir serveis domòtics a taxes subsidiades, o de manera gratuïta.

Companyies d'assegurances de llar ja consideren oferir descomptes per als consumidors que instal·lin detectors de fum connectats al web i els panys de les portes.

La casa connectada al mòbil sembla cada vegada més a prop i Google en vol ser protagonista.

El següent pas per a aquest gegant tecnològic podria ser el cotxe sense conductor, una tecnologia en la qual ha invertit ingents quantitats de diners.