Cada vegada és més habitual veure persones de tot tipus realitzar la seva feina a qualsevol lloc. Les noves possibilitats de comunicació, la millora en la velocitat de les connexions i la irrupció de noves aplicacions han portat a que no sigui gens estrany veure com es poden fer treballs d'oficina a la platja, la muntanya o també a les habituals retencions de tràfic.

I és que avui en dia està lluny de l'oficina no té perquè ser un impediment per treballar les mateixes condicions en les que ho faríem en el nostra despatx.

El teletreball o treball a distància és actualment una realitat cada vegada més assentada en moltes empreses, gràcies a la versatilitat que ofereix Internet i a certes aplicacions, a més del correu electrònic, eines per realitzar videoconferències i el recolzament virtual del "núvol".

A més, la col·laboració amb els clients amb els que mai et trobaràs cara a cara s'ha convertit en una cosa normal per la majoria dels treballadors, especialment en l'àmbit de les noves tecnologies (dissenyadors, programadors...).

Existeixen infinitat d'eines que permeten que podem treballar de la mateixa forma indistintament del lloc del món en el que ens trobem i amb persones amb les que potser mai estarem cara a cara.

PARALLELS ACCESS

Possiblement una de les aplicacions que més ha canviat la forma de treballar sigui Parallels Access. Aquesta app, disponible de moment únicament per l'iPad, ha transformat totalment l'ús que es fa de la tauleta d'Apple. Per 18 euros anuals es té accés a tots els ordinadors de la casa i la feina, sigui quin sigui el lloc en el que ens trobem. Però el millor no és el fet de poder tenir aquest accés, sinó que es poden utilitzar a l'iPad tots els programes instal·lats a l'ordinador, Mac o PC.

JOIN ME

En aquest cas ens trobem amb una app gratuïta de 'reunions virtuals'. Amb Join.me, que està disponible per qualsevol ordinador i dispositiu mòvil, podrem mantenir conferències amb persones integrants de la reunió vegin l'escriptori del nostre ordinador o tauleta com si estiguessin al nostre costat. Aquesta aplicació, en la seva última versió, permet a més gravar les reunions per posteriorment poder repassar tot el que s'ha dit. L'app permet reunions amb fins 10 participants -un organitzador i nou oients- i ofereix la possibilitat de transferir arxius.

REDMINE

Una altra aplicació que permet desenvolupar treball col·laboratiu en equip amb integrants repartit per tot el món és Redmine, una eina de software lliure i codi obert per la gestió de projectes i el seguiment d'errors que inclou funcions de calendari, suport de múltiples projectes, rols flexibles basats al control d'accés, gestió de documents i arxius.

BASECAMP

Una altra aplicació de gestió de projectes molt completa és Basecamp. En aquest cas, inclou gestió d'activitats, calendaris, notificacions, llistes de feines, gestió d'intercanvi d'arxius. La seva facilitat d'ús permet que en la majoria d'ocasions no faci falta utilitzar un tutorial per aprendre a utilitzar les diverses funcions que té aquesta eina.

WEDOIST

Una altra opció per treballar en grup a distància és Wedoist, un software gratuït per la gestió de projectes i feines al núvol que està disponible tant com aplicacions per mòbils com programa d'escriptori. Aquesta eina permet als usuaris col·laborar amb membres de l'equip local o remotament en segons. Permet compartir arxius de forma senzilla i ràpida.

TEAMBOX

Es tracta d'un projecte de software col·laboratiu online, que combina les millors pràctiques en productivitat amb eines pròpies de xarxes socials. Els usuaris de Teambox poden gestionar projectes, fent coses típiques com crear feines, compartir-les, realitzar conversacions amb l'equip, compartir arxius...

GOOGLE APPS

És una altra bona opció pels que volen treballar a distància. Es tracta d'un paquet de productivitat basat en el núvol que permet connectar-se des de qualsevol lloc i dispositiu. Entre les aplicacions que inclou, figuren Gmail, Google Groups, Google Calendar, Google Talk, Google Docs i Google Sites.

MICROSOFT 365

Aquesta eina no presenta grans diferències davant Google Apps en quan a flexibilitat i funcionalitat. També disposa de correu electrònic, calendari i contactes, gestionats des de Microsoft Exchange Online. Per la feina en equip compte amb les versions en línia d'Office (Word, Excel, PowerPoint i OneNote).

DROPBOX

Permet als seus usuaris, amb registre previ, pujar arxius a una caixa virtual a la que posteriorment es pot accedir des de qualsevol dispositiu connectat a Internet. Aquests mateixos arxius es poden compartir amb altres usuaris, sense necessitat de tenir memòries externes.

ADOBE CONNECTNOW

Es tracta d'una eina que ens permetrà celebrar de forma ràpida, còmoda i gratuïta una reunió virtual. Els assistents poden aplicar el zoom per ampliar el document compartit, seguir els moviments del ratolí del presentador o desplaçar-se independentment per les àrees d'interès. Tots els assistents poden col·laborar independentment de les diferències que existeixen en els sistemes operatius o en el software instal·lat.

WRIKE

És una altre coneguda aplicació per gestió de projectes, que facilita la col·laboració per realitzar treballs. Aquesta eina online de gestió de projectes i col·laboració permet que els seus usuaris ajustin els seus plans de projectes, prioritzin feines, estiguin atents de la planificació i col·laborin online amb els seus companys d'equip.

INSTAPAPER

En el cas d'Instapaper, la seva principal virtut és que els seus usuaris puguin guardar el contingut complet d'una web quan disposen de connexió a Internet i puguin visualitzar-lo a posterior encara que no disposin d'una connexió a la xarxa. Aquesta aplicació és útil en entorns de treball, al possibilitar la creació d'una compte comú en la que tots els membres puguin compartir enllaços.

TRELLO

Aquesta és una altra bona eina per treballar online. Es tracta d'una plataforma que facilita la col·laboració entre membres d'un mateix grup permetent que qualsevol d'ells pugui veure el que estan fent en un moment determinat els integrants que formen part del seu equip de treball.

Consells per treballar al núvol

- Abans de registrar-nos en un servei al núvol, hem de conèixer a fons les seves característiques, els serveis que ofereix i sobretot llegir amb atenció la lletra petit.

- El núvol no serveix com a còpia de seguretat dels nostres fitxers. Ens hem d'acostumar a fer regularment una còpia en un dispositiu físic extern dels continguts pujats de forma remota.

- Treballar amb arxius al núvol requereix que tinguem una connexió de dades d'alta velocitat, ja que hem de tenir en compte que pujarem grans quantitats de dades a servidors d'internet i a més editarem aquests arxius des d'allà.

- Hem de tenir en compte que si necessitem una capacitat d'emmagatzematge molt elevada hem d'optar per un servei de pagament.

- És important a l'hora de contractar qualsevol servei saber on es troba el núvol i on s'emmagetzaran les nostres dades.

- Es fonamental protegir la seguretat d'accés al núvol mitjançant contrasenyes o sistemes d'autenticació de doble factor.

- A l'hora de donar-nos d'alta d'un servei és important no donar més dades de les necessàries.