¡Com rendibilitzar la inversió d'un negoci online és una de les preocupacions fonamentals de tots aquells emprenedors que s'inicien en l'aventura del màrqueting digital. Tant aquells que volen maximitzar les vendes d'una botiga física com els que pensen en una plataforma digital nadiua, han de saber convertir els usuaris de la seva pàgina web en compradors.

Precisament aquest pas ha estat l'eix de les ponències de la primera Jornada Digital organitzada per Diaridegirona.cat, en col·laboració de CaixaBank, celebrada a la sala d'actes del CaixaForum de Girona, amb una setantena d'assistents que ha tingut lloc aquest matí i que s'ha pogut seguir a les xarxes socials amb el hastag #jornadesDdG

Amb el títol de "Com millorar les vendes gràcies a Internet", i inaugurada per Fèlix Noguera, gerent de Diari de Girona, la jornada ha reunit tres experts del màrqueting digital i els negocis on-line: Oriol Ibars, consultor i professor; David Soler, assessor, propietari d'una botiga on-line i també professor de màster; i Pau Lepage, product manager del departament de Negoci d'e-laCaixa.

Oriol Ibars, que ha treballat per empreses com Vueling, ha obert les ponències explicant quines accions poden fer els empresaris a les webs perquè aquestes generin més negoci. Assegura que el percentatge de clients que visiten una web i que acaben comprant se situa entre el 0,5 i el 2,5% del total. Per augmentar-ho proposa fòrmules clares.

Disposar de webs senzilles, com més personalitzades millor i, sobretot, amb aparença professional. "Encara hi ha molta gent que es pensa que a Internet et robaran la targeta i és important mostrar confiança", diu. També assenyala algunes novetats dels negocis online com ara que "afegir vídeos a les fitxes dels productes pot augmentar el 144% la conversió d'usuaris en vendes".

Amb tot, encara que no es vengui cap producte a través de la xarxa, Ibars diu que s'ha de disposar d'una web també en versió mòbil: "el telèfon no només du trànsit a la botiga on-line. També en porta a la botiga tradicional; aquells qui busquen i troben un establiment a través del mòbil solen anar-hi en menys de 24 hores".

Després d'Ibars, Pau Lapage, de l'e-laCaixa, ha exemplificat com CaixaBank treballa perquè el seu web sigui el més efectiu possible. El seu departament fa des d'estudis amb escàners oculars per saber com els usuaris llegeixen el seu portal fins a anàlisi de la navegació que aquests fan dins del site. "Saber qui entra al web, per què ho fa i per què no compra és la clau", ha justificat.

L'analista ha incidit en el fet que les tendències en l'ús que fan les persones està evolucionant dramàticament en els últims anys i que ara els comerciants online han de tenir molt present el màrqueting al mòbil.

Finalment, David Soler ha centrat la seva ponència en com i on anunciar els productes d'una botiga on-line. Les opcions són, o fer publicitat, o utilitzar les xarxes socials. En tots dos casos, assegura, té un cost: "la primera, val diners. La segona, requereix capital humà".

Quant al model de negoci, Soler aconsella especialitzar-se en un tipus de producte i anar ampliant a poc a poc l'oferta. "Has de tenir molt producte, una gran oferta amb la qual un negoci físic no pot competir", comenta, i afegeix que "l'objectiu és que si el client no troba allò que busca, li puguem oferir un altre producte interessant".

Però, per sobre de tot, assegura que el web ha de ser de fàcil navegació i dur a l'usuari cap allà on l'empresari vol. I sempre tenir en compte que, "com més clics hagi de fer el client, més possibilitats tenim de perdre'l. Si només n'ha de fer 3, millor que 7".

Diaridegirona.cat, que ja fa 18 anys que és a la xarxa, ha estrenat les seves jornades digitals amb la voluntat de donar-los continuïtat i d'esdevenir un punt de formació en noves tecnologies per a les empreses i emprenedors de les comarques gironines.