Emprendre i innovar no són -o no haurien de ser­- verbs conjugats només per empresaris i alts directius de grans companyies, defensa la consultora en Recursos Humans gironina Axxon, especialitzada en la selecció de recursos humans en els mercats local i barceloní. Quim Arpí, director general del grup que presideix Mariona de Puig, explica que fa aproximadament vuit mesos que els directius de la firma van arribar a la conclusió que cal fomentar la «interemprenedoria»; és a dir, motivar els treballadors, sigui quin sigui el paper que desenvolupen en una organització, a adquirir actituds i competències que ajudin les empreses a superar amb garanties el no gens fàcil camí d´aplicar processos innovadors.

D´aquesta reflexió, assenyala Arpí, en neix Uptitudes, una eina mòbil -i per tant 100% digital- que trasllada als smartphones la filosofia del grup, la del Let´s make it happen (una expressió anglosaxona que, traduïda al català, vindria a significar «Fem que passi»).

Raona Arpí que el foment de les actituds d´emprenedoria en els diversos estrats de la plantilla d´una organització té el tan anhelat efecte win-win: és a dir, hi guanya l´empresa, però també hi guanya el treballador, que tindrà la satisfacció de participar activament en la millora dels processos productius, amb efectes positius «directes» sobre el seu lloc de treball.

En aquesta línia, el director general d´Axxon, que al cap de l´any signa una mitjana d´un miler de contractes laborals, manifesta que «és molt important que en el món laboral siguem positius, tinguem determinació, confiança i voluntat de contribució». Un missatge que va dirigit, en primer terme, a les persones que treballen a través d´Axxon, però que Arpí fa extensible a «tots els treballadors que vulguin millorar les seves aptituds», tinguin relació o no amb l´empresa que dirigeix.

Recorda a continuació que Uptitudes és una eina que neix al servei de tothom, però que «específicament recomanarem que utilitzin les persones que formen part, d´una manera o altra, de la nostra empresa».

Candidats predisposats

La situació del mercat laboral català, i més concretament gironí, en la qual l´oferta supera, encara, notablement la demanda de professionals -la conseqüència principal, a casa nostra, de la profunda crisi econòmica, que s´ha traduït en taxes d´atur elevadíssimes els darrers exercicis- contribueix a fomentar entre els candidats als llocs de treball que es creen «actituds més obertes, més interprenedores», apunta Arpí.

Una tendència, sosté, que atorga «tot el sentit» a la nova aplicació mòbil llançada per Axxon, que en la seva primera setmana de vida obtenia un discret nivell de descàrregues, una cinquantena, a la plataforma Google Play, una dada que previsiblement augmentarà amb certa intensitat els propers mesos, ja que els treballadors que contracta la companyia en són usuaris «molt potencials».

En el fons, Uptitudes planteja a l´usuari millorar les aptituds professionals, i per tant, la capacitat d´atraure l´interès dels reclutadors, «a través d´un joc». D´aquesta manera, l´aplicació li formula reptes diversos que haurà d´assolir en un període de temps determinat. Uptitudes treballa quatre grans àmbits: la influència positiva, la determinació, la confiança i la contribució, i ho fa, segons els seus impulsors «d´una manera fàcil i accessible» amb l´objectiu que «s´hi pugui interactuar en qualsevol moment».