«Quines xarxes socials utilitzem els adolescents, quines no i per què?»

Ningú millor que una noia de 16 perquè ens expliqui els motius pels quals Facebook ja no està de moda

16.07.2016 | 17:29
«Quines xarxes socials utilitzem els adolescents, quines no i per què?»

Les xarxes socials formen part de la rutina diària de molts adolescents, que des del moment que ens llevem i fins ben entrada la nit, vivim permanentment connectats a Internet. Estem en un món on la globalització és un fet, de manera que compartir el teu dia a dia mitjançant imatges i vídeos, entre d'altres, està més que normalitzat. Però, quines eines i plataformes fem servir? Si vols saber perquè Facebook no forma part del nostre dia a dia o perquè Snapchat i Instagram sí, segueix llegint.

FACEBOOK // Que Facebook envelleix és indiscutible. En els últims anys el nombre d'usuaris d'entre 16 i 24 anys ha patit un devallada considerable. La raó es troba en que molts adults, i entre ells, els nostres pares, s'hi han anat registrant en un intent de seguir als joves en aquesta tendència de compartir el seu dia a dia a les xarxes. El problema és que molts joves se senten amenaçats per la presència dels seus pares, mares o germans al mateix espai, i temen que els remenin i controlin els perfils de Facebook per saber qui comenta les fotos, les amistats que s'afegeixen i tot allò que publiquem.

D'altra banda, Facebook facilita poder-se posar en contacte amb persones que potser has vist només un cop a la teva vida o conèixer gent nova que té els mateixos gustos i aficions que tu. Això es deu a la gran quantitat d'usuaris registrats que té i a que la xarxa t'ho posa fàcil per enviar un missatge a través de "Messenger". Per tant, a Facebook hi som, però no l'utilizem diàriament.

INSTAGRAM // Sens dubte la xatxa social més important i popular per a molts adolescents. El seu èxit es basa en ser una xarxa juvenil, dinàmica i de fàcil accés des del mòvil, una eina imprescindible per a nosaltres. Aprendre a utilitzar Instagram és molt fàcil: només cal accedir a la galeria del mòvil des de l'app, seleccionar una foto o vídeo i clicar el tick de color blau. La simplicitat de l'aplicació ha fet arribar Instagram molt lluny, ja que permet als usuaris mostrar-se al món de la manera més visual i així guanyar popularitat a mesura que aconsegueixes seguidors i "likes" a les fotos. D'aquesta manera, molts joves prenen com a referència aquestes variables per mesurar el seu nivell d'èxit dins la pròpia xarxa.

Cal destacar que Instagram és relativament nou i per molts pares encara és un total i complet misteri, fet que fa que la seva presència dins la xarxa sigui pràcticament nul·la. Així doncs, tots els que fugen de Facebook per la poca privacitat que ofereix, troben a Instagram la seguretat de que ningú els xafardeja el perfil sense el seu permís.

TWITTER // Viu el moment o també coneguda com a Carpe diem, la frase estrella dels joves. Tot i no semblar-ho, nosaltres també estem interessats en conèixer la realitat que ens envolta i posar-nos al dia de tot allò que passa. És per això que els adolescents freqüentem Twitter, ja que molts dels famosos als que admirem i tenim com a punt de referència, són usuaris actius dins aquesta xarxa social i estan constantment informant-nos de les novetats referents a pròximes concerts (en el cas de cantants), pel·lícules (si són actors/actius), esdevediments, etc.

D'altra banda, cal dir que Twitter no és una font d'informació 100% fiable ja que no està contrastada per ningú i, si a això li sumes milers de persones retuitejant qualsevol missatge, el resultat és un rumor escampat per tota la xarxa social que, en funció de la magnitud, pot estendre's a d'altres mitjans de comunicació.

SNAPCHAT // Nascuda l'any 2011, Snapchat ha aconseguit l'èxit mundial en pocs anys i ja compta amb 150 mil·lions d'usuaris que utilitzen l'aplicació diàriament, superant les xifres de Twitter. La clau del seu èxit entre els joves? Enviar fotografies i vídeos que s'autodestrueixen passats uns determinats segons. L'aplicació també permet penjar aquest arxius a "Història", on durant 24 hores són visibles per a tots els teus contactes, i inclús editar-los mitjançant filtres o petits textos. Aquesta nova manera de comunicar-nos, convertida gairebé en un joc, ha tingut molta repercussió en el nostre dia a dia, fent de Snapchat una app imprescindible als nostres mòvils.

Com tot, té la seva part negativa, i és que molts joves han fet servir Snapchat com a eina de 'Sexting', terme utilitzat per definir el fenòmen de fotografiar-se en actitud provocativa. La confidencialitat de les fotografies enviades per l'aplicació és relativa, ja que, tot i que s'eliminen automàticament, és molt fàcil realitzar captura de pantalla.

YOUTUBE // A dia d'avui, cada cop menys persones s'informen per mitjans tradicionas, i ja no parlem dels que som menors de vint anys. Hem nascut i ens hem criat envoltats de noves tecnologies, connectats permanenment a la xarxa. És per això que es parla de l'era audiovisual, on qui s'adapta triomfa, com és el cas de Youtube, la segona pàgina web més visitada del món.

Aquesta xarxa social té forces similituds amb la TV. Així doncs, com és que els joves veiem més vídeos a Youtube que no pas la televisió? La resposta és senzilla: contingut gratuït, més específic, de curta durada i de fàcil accés des de qualsevol aparell tecnològic. A més, un altre aspecte positiu d'aquesta xarxa social és que tothom pot convertir-se en 'Youtuber', terme utilitzat per definir les persones que penjen vídeos a l'aplicació , i si tens èxit, fins i tot guanyar-te la vida.

Altres xarxes socials a tenir en compte

TUMBLR // Aquesta plataforma et dona l'oportunitat de crear el teu propi micorblog on publicar imatges, vídeos, enllaços, cites, arxius d'audio, etc. Molts la defineixen com la xarxa social més expressiva ja que permet als usuaris penjar el seu contingut de la manera més visual i creativa. A més, no t'hi identifiques amb el teu nom, si no amb un pseudònim i que algú t'hi localitzi és complicat si no li facilites tu el teu perfil.

VINE // L'objectiu de Vine és crear vídeos d'una durada màxima de 140 segons (encara que originàriament eren només 6) que sovint són de tipus còmic. Són molts els 'Viners' que han aconseguit fama gràcies a aquesta aplicació i que d'aquesta manera se'ls han obert les portes a d'altres xarxes socials més popuars.

ASK // La xarxa social que va causar furor entre els adolescents l'any 2013. Aquesta app permet fer preguntes de forma anònima a persones que hi estiguin registrades i després poden decidir si contestar o no. Malhauradament, molts usuaris l'utlitzen per ridiculitzar i insultar, així com també per difondre rumors.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema