«L´aigua és la força motriu de tota la naturalesa». Són paraules del pintor i engi-nyer italià Leonardo da Vinci (1452-1519).

L´aigua, que ocupa tres quartes parts del planeta, és la font de tota vida. Ja des de l´antiguitat, es va descobrir que l´aigua posseeix energia cinètica, com demostren els milers de molins que al llarg de la història es van construir a la vora dels rius.

Des de fa més d´un segle, també s´utilitza com una font d´energia neta.

L´objectiu ara és obtenir biocombustible renovable per a cotxes de gas natural comprimit a partir de les aigües residuals que arriben a la depuradora procedents de les ciutats. Tot tipus d´aigua residual es pot aprofitar: des de la que prové del vàter o els desguassos de la casa, fins a la que surt dels electrodomèstics com rentavaixelles o rentadores...

El procés de depurar aigua i eliminar els contaminants deixa un residu que, tractat adequadament, produeix biogàs.

Aquest biogàs genera energia elèctrica i calor i, a més, se´n pot obtenir biometà d´alta qualitat, amb el 95% de concentració, mitjançant la integració de processos i sistemes de producció de biometà i bioelectroquímics. El biometà és més eficient, econòmic i menys contaminant que els combustibles tradicionals. Concretament, un vehicle de biometà redueix el 80% les emissions de diòxid de carboni, en comparació d´un de gasolina.

El projecte amb l´objectiu d´obtenir aquest biocombustible, que és denominat Smart Green Gas, 100% espanyol i que està en fase pilot, tindrà cinc anys de durada. El repte és ambiciós.

«El desenvolupament del projecte en una planta depuradora de mida mitjana -per a una ciutat de 50.000 habitants- podria produir potencialment un milió de litres de biogàs al dia, suficient per poder moure més de 150 vehicles», destaca Frank Rogalla, director d´Innovació i tecnologia d´Aqualia.

«Igualment, les ciutats podran abastir, per exemple, la xarxa d´autobusos urbans, camions d´escombraries, cotxes de policia o ambulàncies, entre d´altres», afegeix Rogalla.

En un moment en què el sector de l´automòbil està immers en la investigació de models que respectin el medi ambient, el projecte, desenvolupat per Aqualia i que s´està duent a terme a la depuradora d´aigües residuals de Jerez de la Frontera (Cadis ), suposa un suport a la creació de combustibles alternatius.

Seat ha lliurat dos vehicles a aquest procés, amb l´objectiu de portar a terme les proves necessàries amb el biometà obtingut de les aigües residuals.

I és que, com deia l´investigador francès Jacques Cousteau (1910-1997), «el cicle de l´aigua i el cicle de la vida són un mateix».