Durant les vacances hi ha més risc de patir un robatori o la pèrdua del 'smartphone' o l'ordinador portàtil. Per evitar els riscos relacionats amb la presència d'informació sensible al dispositiu, és recomanable prendre un seguit de mesures, des de contrasenyes robustes fins a còpies de seguretat o l'ús de 'apps' antirobatori.

Abans de sortir de casa, la primera de les recomanacions és l'ús de contrasenyes en tots els dispositius. Una simple contrasenya impedirà l'accés de tercers al contingut emmagatzemat a l'ordinador extraviat o robat. No n'hi ha prou només amb utilitzar claus, sinó que també cal que les contrasenyes siguin fortes, combinant caràcters alfanumèrics i majúscules i minúscules.

La informació és el bé més valuós d'un dispositiu, de manera que és important que aquesta estigui xifrada. En fer això s'evita que algú pugui treure benefici extra de dades personals amb xantatges, suplantacions d'identitat o, fins i tot, mitjançant estafes a familiars o amics.

A més, hi 'apps' de seguretat amb les que és possible establir una protecció antirobatori en els 'smartphones' i 'tablets'. Aquest tipus d'aplicacions permeten localitzar, bloquejar i esborrar la informació emmagatzemada en dispositius mòbils perduts o robats.

En viatjar amb la informació a sobre cal assegurar-se de fer una còpia de seguretat, en un suport extern o en algun dels serveis que s'ofereixen al Núvol. També és la millor solució per a minimitzar els efectes del 'ransomware'.

Altres recomanacions importants són tenir anotat el número de sèrie del portàtil i el codi d'identificació del dispositiu mòbil (IMEI). En els primers, sol aparèixer en un adhesiu sota de l'equip. El codi IMEI s'aconsegueix marcant la combinació * # 06 #.

Què fer en cas de pèrdua o robatori

Si desafortunadament el robatori o la pèrdua ja s'han produït, el primer pas seria posar en marxa els mecanismes antirobatori de l'aplicació de seguretat. Amb aquestes 'apps' és possible des de fer sonar una alarma al dispositiu fins a geolocalizar-lo i fins i tot, en última instància, esborrar en remot el contingut emmagatzemat.

La següent recomanació després del robatori o la pèrdua és canviar les contrasenyes. Cal canviar les claus d'accés a correus electrònics, banca en línia, xarxes socials (Facebook, Twitter, etc.), botigues online, jocs i qualsevol servei on l'usuari s'hagi registrat.

Finalment, si s'ha estat víctima d'un robatori, el millor és contactar amb l'operadora mòbil i notificar el robatori del dispositiu, per així bloquejar la targeta SIM. També es recomana posar una denúncia a comissaria de manera que sigui possible recuperar els objectes perduts si el lladre és detingut.