Televisió Espanyola iniciarà divendres que ve una nova etapa en els seus 54 anys de vida, que preveu la desaparició de la publicitat en les seves dues cadenes i una sèrie de limitacions, com la limitació en l'emissió de pel·lícules i sèries nord-americanes o grans esdeveniments esportius.

Des que va ser aprovada la llei de finançament de TVE l'agost passat, el canal públic ha anat emetent només la publicitat que tenia contractada, sense poder realitzar noves contractacions de campanyes publicitàries i reduint el seu temps d'emissió.

A partir de l'1 de gener, TVE només podrà emetre autopromocions, comunicació institucional, campanyes electorals i campa?nyes divulgatives de caràcter social i no podrà cobrar per elles.

Els espectadors de TVE podran veure els programes sense talls publicitaris, una de les conseqüències serà l'ampliació a una hora dels informatius, tant els d'àmbit nacional com els territorials.

Les limitacions s'estenen al cinema més comercial, al nord-americà, així que les dues cadenes se centraran en les produccions espanyoles i europees, tant de sèries com de pel·lícules, tal com es recull a la Llei de Finançament de la Corporació RTVE.

Quant a les grans produccions internacionals, TVE no podrà emetre més de 52 pel·lícules d'estrena -primera emissió a la televisió després del seu passi per sales- a l'any en horari de màxima audiència.

Una de les conseqüències d'aquestes noves regles per a TVE serà el pas de Versión española a TVE 1 i per al 2010 s'incrementarà la inversió en projectes audiovisuals espanyols un 20 per cent més que el 2009, que també és un mandat de l'esmentada llei.

El director de TVE, Javier Pons, va anunciar aquest mateix mes de desembre que La 2 tindrà prop de 250 hores anuals més dedicades a l'emissió de cinema espanyol.

Mentre la primera se centrarà més en sèries de ficció de producció espanyola i programes més comercials, La 2 incidirà més en cinema de ficció, documental, animació o pel·lícules per a televisió (TV movies) de producció tant espanyola com europea.

A partir de l'1 de gener tornaran a la primera cadena de TVE sèries ja conegudes com a Águila roja, l'èxit de la temporada passada, o noves com Gran reserva o una sèrie dedicada a la reina Isabel la Catòlica.

Però serà a La 2 on es notaran més els canvis, una etapa que Javier Pons va definir amb l'eslògan "més cultura, més accés ciutadà i més producció pròpia".