Els "conillets d´Índies" de la TDT

El Ripollès i la Garrotxa, amb el Maresme i el Vallès Oriental, sabran a partir d'avui què és viure sense la televisió de tota la vida

 01:43  
Enviar
Imprimir
Aumentar el texto
Reducir el texto
La Garrotxa i el Ripollès són les primeres zones de la demarcació a provar les dues cares de la TDT.<br/>
La Garrotxa i el Ripollès són les primeres zones de la demarcació a provar les dues cares de la TDT.
 acn
 NOTÍCIES RELACIONADES

LA TELEVISIÓ DEL SEGLE XXI JA ÉS AQUÍAvui comença la primera fase de l'apagada analògica a Catalunya. S'apagaran una trentena de centres emissors dels 45 que hi ha a les comarques del Maresme, el Vallès Oriental, el Ripollès i la Garrotxa. L'operació es farà de forma progressiva i durant quinze dies s'aniran apagant els diferents centres emissors, de més petit a més gran, i no se n'apagarà cap que encara no funcioni amb TDT

GIRONA | ACN/DDG
L'arribada de la televisió digital terrestre (TDT) a la Garrotxa i el Ripollès provoca l'alegria de molts ciutadans que fins ara veien pocs canals però el neguit en d'altres que, en el mateix dia de l'"apagada analògica", continuen sense veure la TDT. De manera progressiva, els tècnics han adaptat els repetidors que hi havia a les dues comarques perquè es pugui rebre la TDT a la zona i, a la vegada, els ciutadans han adaptat els seus televisors. A la majoria de casos, el procés ha anat bé i els ciutadans ja veuen els 30 canals de la nova televisió però en d'altres el senyal no arriba. Això provoca neguit a les famílies que veuen que a partir d'aquest dimarts es quedaran sense televisió.
Rafael Morales és veí de Begudà i la setmana passada uns tècnics van adaptar l'antena de l'edifici on viu perquè puguin rebre la TDT. Abans només rebien sis canals i ara, amb la TDT, en veuen més de 30. "Estem molts contents perquè el procés ha estat molt ràpid, fàcil i sense problemes", explica mentre canvia cofoi de canal. Com que pertanyen a una comunitat de veïns, ha estat l'agència que gestiona l'edifici la que s'ha encarregat de contractar uns tècnics que els facin tot el procés. A casa, ells només han hagut de canviar la televisió per una de nova que ja porta incorporat el descodificador de la TDT. També està content el seu fill petit, en David, que ara té més canals de dibuixos i un nou comandament a distància per remenar la televisió.
A pocs quilòmetres de Begudà, a Castellfollit de la Roca, hi ha altres famílies que no estan tan contentes. Moltes viuen a la vall del Bac, una zona entre muntanyes on sempre hi ha hagut problemes perquè arribin tant els senyals de telefonia mòbil, Internet o la televisió analògica. Ara amb la TDT, els problemes es repeteixen i, tot i que s'ha instal·lat un repetidor perquè doni cobertura a la zona, el senyal no arriba. "A vegades veiem un o dos canals però molt malament i no sabem què haurem de fer a partir d'avui", explica l'amo del restaurant Can Bundància, Ramon Masdeu, situat en aquesta vall. Ells ja disposen del descodificador de la TDT i diàriament proven a veure si arriba el senyal. "De moment no hem fet res esperant què ens expliquen un cop deixi de funcionar la televisió tradicional", afegeix. I ells no són els únics ja que tots els veïns de la vall afirmen que no veuen mai la televisió "perfecte". "Hi ha canals que no veiem mai i d'altres, que depèn del dia", explica.

Les dues realitats de Llanars
Al Ripollès, l'apagada de la televisió analògica arriba envoltada de dubtes i incògnites. Molts municipis es queixen que el senyal que reben no és regular, que algunes torres que han de facilitar la recepció no estaran acabades o que en zones rurals no podran rebre la televisió del segle XXI. Aquest és el cas de Llanars; al nucli urbà del poble, tot i algunes incidències que temporalment poden alterar el senyal, s'hi pot veure la televisió digital. Però quan s'arriba a masies o habitatges als afores del nucli urbà veure la TDT es converteix en una odissea o, simplement, és impossible.
A la masia La Moixa, al veïnat de Feitús, ja tenen assumit que no veuran la TDT. Joan Fontdecaba, un dels veïns de les cinc famílies que hi tenen establerta la primera residència, diu que ja es fan a la idea que a partir d'ara no veuran "res de res". Actualment en aquest veïnat podien veure en analògica La 1, La 2 i TV3 i TV del Ripollès. Aquestes cadenes i un parell més, que es veuen "molt nevades", arribaven a aquest barri amb un sistema d'antenes instal·lat per l'Ajuntament. Aprofitant el sistema existent ara és impossible fer-hi arribar el senyal digital. Fontdecaba lamenta que "una vegada més" la gent del món rural perdi serveis. Si en el cas de la telefonia mòbil o Internet en aquest veïnat no n'hi hagut mai, ara els sap greu perdre un servei que fins ara podien veure i que ara "els marxa".

COMPARTIR
 
  HEMEROTECA
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per
 


  Avís legal
  
  
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza  | Diario de Mallorca  | Empordà  | Faro de Vigo  | Información  | La Opinión A Coruña  |  La Opinión de Granada  |  La Opinión de Málaga  | La Opinión de Murcia  | La Opinión de Tenerife  | La Opinión de Zamora  | La Provincia  |  La Nueva España  | Levante-EMV  | Mallorca Zeitung  | Regió 7  | Superdeporte  | The Adelaide Review  | 97.7 La Radio  | Blog Mis-Recetas  | Euroresidentes  | Lotería de Navidad