L'Ajuntament de Girona no retirarà l'asfalt existent a tota la trama urbana de la carretera de Barcelona, perquè sospita que hi ha més partícules d'amiant entre l'Hipercor i el Mas Gri. Inicialment, en aquest darrer tram s'havia de treure tota la capa asfàltica fins arribar al llambordí que hi ha a sota, però l'empresa que va asfaltar el carrer el 1982 ha assegurat que va posar amiant entre el Mas Gri i la rotonda de la ronda Ferran Puig. El consistori ha decidit "curar-se en salut", segons explica la tinenta d'alcalde de Mobilitat, Isabel Salamaña. La matinada de diumenge a dilluns es van començar a recobrir més de dos quilòmetres amb quatre centímetres nous d'asfalt. Salamaña reconeix que això suposarà que, en alguns punts, la carretera se situï per sobre de la vorera.

Les obres de reasfaltatge de la carretera de Barcelona es preveu que s'allarguin fins dissabte. Inicialment, l'Ajuntament preveia rebaixar tota la capa asfàltica al llarg de tota aquesta via urbana fins a arribar al llambordí que hi ha a sota. Els veïns i comerciants del sector han rebut les obres amb una certa indiferència i es mostren poc preocupats per la presència de l'amiant sota la capa d'asfalt.

Durant unes prospeccions prèvies a l'obra, però, els tècnics van detectar amiant al tram comprès entre l'Hipercor i la ronda Ferran Puig. En total, la concentració que hi havia a l'asfalt era del 2,28%. Per evitar possibles riscos -perquè si l'amiant es trenca es converteix en tòxic-, l'Ajuntament va decidir no retirar l'asfalt existent en aquest tram i només posar-hi una nova capa de rodadura fins que es redacti un projecte més detallat.

Pel que fa a la zona compresa entre l'Hipercor i la rotonda de Mas Gri, la intenció era portar a terme les obres com s'havien previst en un principi. Ara, però, segons va indicar Salamaña, també hi poden haver "residus" d'amiant. "Tot i que no està clar que hi hagi presència d'aquest producte a tota la zona, la prudència ha fet que aquí també ens curem en salut", va declarar.

Per això, l'Ajuntament ha decidit no tocar ni un centímetre de la capa d'asfalt actual de la carretera de Barcelona i posar-hi una nova capa des de la ronda Ferran Puig fins al Mas Gri. "De moment, posarem quatre centímetres nous d'asfalt, fet que ens permetrà deixar la carretera en condicions decents i dissimular-ne els bonys", va informar la tinenta d'alcalde.

Tot i endreçar la carretera de Barcelona, el cert és que a les ?cruïlles hi hauran petits desnivells i, en alguns punts la nova capa de rodadura se situarà per sobre de la vorera. "Haurem d'estudiar quins problemes crea per a la mobilitat i veure també si hi ha punts on l'aigua de pluja hi queda embassada per solucionar-ho", va indicar Salamaña.

Obres de nit

Les obres de reasfaltatge de la carretera de Barcelona van començar diumenge pels voltants de les onze de la nit a l'alçada de l'Hipercor en direcció al Mas Gri. Les executen la UTE formada per les empreses Rubau i Amsa i es preveu que durin fins dissabte. L'horari de treball serà des de les nou de la nit fins a les sis de la matinada.

Segons explica el tècnic d'Amsa Marc Echave, "els treballs no afectaran la mobilitat" perquè només es redueix l'amplada de la calçada. "El que fem és asfaltar primer un costat de la carretera i després l'altre, de manera que els cotxes hi poden continuar passant", indica.

En paral·lel a l'inici de les obres, l'Ajuntament de Girona ja ha demanat a una empresa especialista que estudiï de quina manera es pot retirar l'amiant de l'asfalt. "Sabem que això s'ha fet en altres països com els Estats Units, el Canadà o França, però no en tenim experiències a l'Estat", indica Salamaña. Un cop es tingui el projecte sobre la taula, el consistori decidirà quina és la millor opció.

"Si és molt complex fer la retirada, potser s'hauran d'aixecar les voreres", va informar la tinenta d'alcalde de Girona. En qualsevol cas, Isabel Salamaña va concretar que el projecte es preveu "a llarg termini" i que es demanaran ajudes tant al Govern central com a la Generalitat.