Un viatge en període nadalenc sempre va acompanyat d'algun inconvenient independentment del mitjà de transport que s'esculli. Ara bé, difícilment un pot pensar en el moment de programar-lo que no podrà tornar a casa perquè la companyia amb què viatja acabi tancant per no poder assumir els costos dels vols. Aquest és precisament el cas d'una família de Girona que va volar amb AirComet al Perú per visitar familiars i ara es troba amb un gran impediment: poder tornar a casa a un preu econòmic amb uns altres bitllets.

Quatre anys ha tardat la família de la Clàudia Ballester, una gironina de segon de Batxillerat de l'IES Santa Eugènia, a estalviar els diners suficients per fer un viatge de 15 dies a Amèrica del Sud i visitar la família. Així ho va relatar la mateixa noia en una carta publicada al web El Dimoni de Santa Eugènia del Ter. La família esperava el viatge amb expectació, sobretot la jove, que així podria conèixer "els cosins petits, els tiets, el clima, les tradicions..." va narrar.

Comprar els bitllets i volar va ser pràcticament dit i fet. El diumenge 20 de desembre la Clàudia, el seu pare, en David Ballester, i la seva mare, la Dolors Freixas, volaven des de Barcelona al Perú amb la companyia aèria AirComet. La sorpresa va arribar just al dia següent quan a través d'Internet i de les notícies locals la família ?s'assabenta que AirComet "ha proclamat concurs de creditors", informació que és rebuda pels tres membres de la família com "una galleda d'aigua freda", va assegurar la filla.

La reacció de la família va ser trucar directament al Minsteri de Foment on només se'ls oferia tornar des de Lima el dia 26; però en aquells moments la família Ballester es trobava en ple vol en direcció a Arequipa, fet que impedia poder complir amb la proposta del Ministeri, perquè "no hi havia vols", va assegurar David Ballester, director de l'escola d'infermeria de la UdG. Un segon contacte amb el Govern espanyol els ofereix la possibilitat de volar el dia 27, però també va ser massa tard, retret que va traslladar el mateix Ballester.

Davant la situació d'incertesa i un viatge programat fins al 4 de gener els Ballester Freixas van decidir "seguir la ruta tal com la teníem prevista per gaudir de les vacances", va explicar Ballester. Tot i apostar per un viatge feliç, el problema no deixava d'existir, perquè havien de tornar a casa.

Les previsions quan van comprar els bitllets amb AirComet eren de tornar precisament ahir, però a dia d'avui "no sabem quin dia marxarem", va afirmar desolat Ballester, qui va afegir que "per sort" compten amb una família que els pot acollir i no han de recórrer a un hotel.

La situació d'ara, però, és complicada. Tal com va explicar Ballester, ahir al matí (hora del Perú) feien cua al Consolat per complimentar els documents necessaris per reclamar a l'aerolínia que els torni els diners dels bitllets que els ha suposat una despesa de 3.600 euros per a tots tres. De fet, segons la família, el Consolat espanyol recuperava ahir la seva activitat després d'haver estat cinc dies tancat per prevenir una allau de reclamacions dels afectats.

Enllestit aquest tràmit, van dirigir-se a l'Ambaixada espanyola a Lima, on el personal de seguretat no els va permetre l'entrada i, després de vint minuts d'espera només se'ls va comunicar que hi ha bitllets a partir del 23 de gener a 780 euros per persona amb Iberia. La família considera que són ?massa cars i busca altres alternatives.

El dilluns 21 de desembre AirComet va cancel·lar les operacions de vol, la qual cosa va afectar gairebé 5.000 persones que havien programat viatjar amb aquesta companyia entre Espanya i Amèrica del Sud a finals de desembre. Davant la pressió popular, el Ministeri de Foment va programar un Pla d'emergència amb Iberia, i va oferir entre el 23 i el 27 de desembre sis vols entre Madrid i les ciutats de Buenos Aires, Bogotà, Quito, Guayaquil i Lima.