La crisi econòmica ha estat el particular "home del sac" dels comerciants gironins. Però un cop acabada la campanya de Nadal, i a l'espera dels resultats sobre les rebaixes d'hivern, la conclusió dels principals -que no tots- presidents de les associacions de comerciants de les comarques gironines és que "podria haver estat pitjor". No destaparan ampolles de cava, com fan les loteries, perquè són pocs els que han superat les vendes de la campanya anterior, la majoria s'han mantingut, i uns quants hi han perdut. Però després de tanta crisi, la sensació és d'alleugeriment. "Podria haver estat pitjor", asseguren els comerciants, que consideren "bona" l'actual campanya gràcies a les promocions, les ofertes, el fred d'última hora, la insistència, i ara, unes rebaixes agressives.

Des de la capital gironina, el president de l'Agrupació de Comerciants del Centre, Josep Maria Noguer, va explicar que "les promocions dels comerços han fet que la gent agafi confiança" i, per tant, "la campanya s'esperava bona en aquest aspecte". L'objectiu, segons Noguer, era "no baixar més que l'any passat, i s'ha aconseguit gràcies als descomptes durant el Nadal, les promocions, i que la gent ha estalviat més durant aquest any". Sobre les rebaixes, Noguer va explicar que són "un allargament dels Reis" i si els descomptes del 2008 al petit comerç eren d'un 20% a un 30% "aquest any estan entre un 30, 4o o 50 per cent".

Per la seva part, el president de l'Associació de Comerciants de Banyoles, Manel Vila, va considerar que "els establiments estaven nerviosos" i la campanya "potser ha estat més fuixa" però "les perspectives són com les de l'any passat i potser cada cop més negatives". Però Vila es va queixar d'unes males perspectives a conseqüència del que anomena "la fiscalitat al comerç autònom". "L'electricitat augmentarà, hisenda i l'IRPF... a més, s'estan aplicant uns impostos que no ens ajuden", va assegurar. Però sobre l'actual campanya, "la climatologia ha influït en sectors de roba, a aquests els farà guanyar més", va sentenciar.

Des de Lloret, el president de l'associació de comerciants, Francesc Alsina, va assegurar que les vendes "s'han igualat però amb marges". Sobretot, gràcies a "les promocions fetes i als ajustaments de preus". Més vendes, segons Alsina, però amb "una facturació similar sabent que partim d'una situació dolenta", referint-se a la crisi econòmica. No obstant això, es va mostrar confiat en els comerços de Lloret, que presenten "una bona oferta, diversificada, i cada vegada tenim més gent". Sobre les rebaixes, "moda i complements hi surten guanyant", però les nombroses ofertes, agressives en molts casos "entre 40-50 per cent", han "marcat una baixada en els marges de beneficis". A més, "el fred ha tret a poca gent, però "ha vingut tard i ajudarà en certs articles".

La presidenta de la Unió de Comerciants d'Olot, Mercè Soler, va assegurar que "la problemàtica de la crisi econòmica ens feia molta por. Les vendes d'última hora l'han salvada i es pot dir que ha estat positiva". Les rebaixes "apunten bé", assegura, "la gent s'ha retingut en les compres perquè no ha fet massa fred", però ara sí, així que "tot apunta que aprofitaran les rebaixes per comprar roba d'hivern".

Pel president de l'Associació de Comerç de Figueres, Jordi Rotllan, va assegurar que la temporada ha estat dolenta, això vol dir, una mica com l'any passat. "El Nadal ajuda a recuperar-se una mica", afirma. I és que les últimes xifres amb comparació amb el 2008 constaten que el volum de venda s'ha mantingut però hi ha hagut un descens de la facturació d'entre un 5 i 8% -dades de tota la demarcació, diu-. Rotllan va considerar que les rebaixes d'en?guany seran molt agressives tot i que augura que gairebé tot es concentrarà en els 15 primers dies perquè abracen un període molt llarg. D'altra banda, va assegurar que les botigues no tenen grans estocs perquè els botiguers ja preveien una temporada dura i, per tant, no van adquirir gènere en grans proporcions.

Sobre el gènere d'estoc va parlar-ne també Esther Portilla, de la Federació de comerciants de les comarques gironines en afirmar, en aquest sentit, que "s'ha hagut d'arriscar". Després d'unes "perspectives alarmants", assegura, "el cert és que no han estat tan dolentes". Si abans els sectors d'aliments confiaven en les reserves nadalenques, enguany "han anat a comprar directament, sense l'alegria d'altres anys, però s'ha comprat igual però sempre atents al preu". Ara, el fred farà augmentar la venda de roba i en conjunt farà que "el balanç sigui bastant positiu". En el mateix sentit es va expressar la gerent de Pimec Comerç Girona, Marta Julià, que malgrat passar una campanya fluixa "ha estat millor del que s'esperava". Les conclusions a les quals ha arribat són que "el sector moda i esport han augmentat" gràcies al fred, però el mal temps ha influit a les botigues de carrer, on "han igualat vendes i en alguns casos superat a l'últim moment.

Els centres comercials

El fred, precisament, no va preocupar el gerent d'Espai Gironès. El gran centre comercial de Girona va considerar bona la valoració dels comerços. "Ha anat bé donat el context econòmic". "L'objectiu era arribar a les vendes de fa un any", afirma, un objectiu que s'haurà assolit a l'espera de tancar números de l'actual campanya.