GIRONA | LAURA FANALS
Deu dies després del temporal, i una vegada s'ha restablert el subministrament elèctric a pràcticament totes les llars gironines, la Generalitat ha fet els primers passos per reparar els danys causats per la nevada. La seva prioritat són els boscos, donada la proximitat de l'estiu; les lleres dels rius, que han quedat molt brutes i si aquesta primavera és plujosa poden provocar inundacions o danys als parcs naturals; i l'ajut econòmic als ajuntaments que han tingut despeses extraordinàries.
El delegat del Govern, Jordi Martinoy, va explicar ahir que els alcaldes han demanat ajudes per fer front a les despeses corrents com ara serveis de neteja o allotjament. Per aquest motiu, en lloc d'obrir-se només una línia d'ajuts a inversions com s'havia fet les altres vegades, aquest cop s'obrirà una línia per a despeses corrents.
Pel que fa als boscos, que han quedat molt afectats i podrien suposar un perill de cara a l'estiu, ja hi ha sis brigades treballant-hi a les comarques gironines (19 al conjunt de Catalunya). També es farà una convocatòria d'ajuts a propietaris forestals, per tal d'intentar compensar la poca sortida que té la fusta al mercat, i es crearà un pla d'ocupació específic per fer tasques auxiliars de neteja dels espais afectats. Així doncs, les brigades faran les tasques més especialitzades i les persones ocupades faran d'auxiliars. Finalment, el que també ha quedat molt afectat són les lleres dels rius, de manera que es farà una actuació urgent, a la qual es destinaran més de 500.000 euros, per netejar sobretot a les Gavarres, la Selva i el Baix Ter.
Per evitar la desinformació, la delegació del Govern es reunirà amb alcaldes i consells comarcals per explicar-los totes les actuacions. D'altra banda, la Generalitat també dóna suport a les reclamacions dels abonats contra les companyies.