Un dia històric per a la ciutat de Girona. Després de molts anys de promeses i calendaris desfasats, finalment ahir es va posar en marxa la tuneladora que ha de foradar la ciutat de costat a costat per fer-hi passar el Tren d'Alta Velocitat (TAV). Minuts després de les cinc de la tarda, el ministre de Foment, José Blanco, va prémer el botó que posava en funcionament la màquina que des del Mas Xirgu recorrerà una distància de 2,9 quilòmetres fins al pou d'extracció, emplaçat en el barri de Fontajau.

Es tracta d'una infraestructura de 125 metres de llargada i dotze de diàmetre que avançarà una mitjana d'uns deu metres cada dia per anar construint el túnel per on passarà el TAV, si els càlculs no fallen i el ministre afina bé, ja durant l'any 2012. Cada dia sortiran 500 camions plens de runa.

Blanco, acompanyat pels representants de la Generalitat i de l'Estat a Girona, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l'alcaldessa, Anna Pagans, van baixar al pou d'atac de la tuneladora, situat a 22 metres sota terra i després d'una breu passejada pels budells de la màquina van anar a la cabina de control, on van engegar la tuneladora, la part davantera de la qual, immediatament, va començar a girar i escupir terra.

Si la data d'ahir serà recordada com la de la posada en marxa de la tuneladora, per a José Blanco, el 2012 serà un any històric que permetrà dues celebracions ferroviàries en un sol any: farà 150 anys de l'arribada del primer tren de Barcelona i hi arribarà el primer tren d'alta velocitat.

José Blanco va garantir la seguretat dels treballs a Girona. El màxim representant estatal de Foment va recordar que "les obres del túnel es faran amb les mesures de seguretat més avançades del món i amb els millors tècnics del país amb una tuneladora d'última tecnologia especialment construïda per a les obres de Girona". En aquest sentit, va assenyalar els "constants controls i mesures addicionals" que s'han aplicat i s'aplicaran per garantir la seguretat dels edificis. De fet, ja s'ha fet la revisió prèvia a 2.221 habitatges de Girona.

En aquest sentit, segons abans, l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, va agrair anticipadament la paciència que hauran de tenir els veïns afectats per les molèsties dels treballs que farà la Gerunda i va recordar que aportarà beneficis a tota la ciutat. L'alcaldessa va indicar que amb les obres per la posada en marxa del TAV, "Girona està entrant en un seguit de canvis molt importants que significaran un gran revulsiu per al segle XXI". Va qualificar l'obra d'un projecte il·lusionant que s'està supervisant amb Adif i les constructores i "connectant amb tots els veïns per entre tots comprometre'ns" en favor de la ciutat.

Qui va encetar els parlaments va ser el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, que va aprofitar el nom de la tuneladora (Gerunda) per assenyalar que "es tornen a gratar les arrels més que bimilionàries de Girona, un fet que permet lligar el passat, present i futur -de la ciutat- i encara aquest futur amb il·lusió i esperança".