Està previst que el Tren d'Alta Velocitat (TAV) comuniqui Barcelona i la frontera francesa a través de les comarques gironines a partir del 2012. Aquesta és la data fixada per l'Adminstració d'Infraestructures Ferroviàries (Adif). Però per al 2012 falten menys de dos anys i encara hi ha punts del traçat per on passaran els trens en els quals resta molta feina per fer, sobretot entre Sarrià de Ter i Figueres, justament on les obres no presenten signes evidents de gaire intensitat.

El Gremi d'Àrids va explicar a Diari de Girona que les obres del TAV s'estan alentint per la manca de pressupost. Per altra banda, Adif va assegurar que tot "avança segons la planificació establerta", tot i que no va especificar en què consistia aquesta previsió ni si hi havia un calendari establert per a la finalització de cada fase del projecte. Segons Adif, l'única data que tenen marcada al calendari és la del 2012, ja que la construcció del TAV "es tracta d'una obra en conjunt". Adif va explicar que "quan tot funcioni com ha de funcionar -sobretot en temes de seguretat- els trens començaran a funcionar". No obstant això, una veïna d'un mas proper al túnel del TAV de Santa Llogaia del Terri (Pla de l'Estany) va assegurar que "les màquines van abandonar la zona d'obres fa gairebé un mes i que des d'aleshores no hi ha cap guàrdia de seguretat durant la nit". Un d'aquests vigilants va explicar a la veïna de Santa Llogaia que els operaris no tornarien almenys fins al cap de 10 mesos per falta de diners.

Un túnel abandonat

Quan les màquines van abandonar els treballs del túnel ubicat a Santa Llogaia del Terri, es van col·locar diversos materials de la construcció a dins del túnel. Com si es tractés d'un magatzem. Actualment, a dins de la construcció hi pot accedir qualsevol persona sense cap mena d'impediment. Hom pot caminar de forma tranquil·la i amb una frescor no habitual aquests dies d'estiu. Si un s'endinsa en l'obscuritat del túnel pot guiar-se pel reflex dels cons que hi ha a cada costat del túnel.

Si s'analitza l'estat de les obres del TAV al seu pas per les comarques gironines, la infraestructura ferroviària presenta diferents aspectes. En la majoria dels trams que travessen la provincía de Girona és fàcil interpretar la trajectòria que tindrà la via ferroviària. Però en alguns punts, com per exemple a Vilademuls, encara hi ha camions que transporten terra amunt i avall.

Els trens d'alta velocitat provinents de Barcelona en direcció a França entraran a les comarques gironines per Riells i Viabrea a partir del 2012 (sempre i quan es compleixin els terminis). D'aquest terme fins a Riudellots de la Selva la plataforma per on transitaran els combois ja està pràcticament finalitzada i aquest últim mes s'estaven duent a terme treballs d'adeqüació de la via i de la catenària, la instal·lació de sistemes de seguretat i la corresponent senyalització. Segons Adif, la plataforma del tram comprès entre Riudellots i el Mas Xirgu (Girona) es troba en un "estat avançat". A la ciutat de Girona, el Tren d'Alta Velocitat passarà pel subsòl de la capital de provincía. La tuneladora Gerunda està treballant a bon ritme. En dos mesos va perforar 480 metres i avança uns deu metres cada dia.

Molta feina per fer

No obstant això, sembla que a partir de Sarrià de Ter fins a Figueres els treballs es facin amb més lentitud o, si més no, amb més tranquil·litat. És el tram on encara queda més feina per realitzar. Adif va explicar que les obres en aquest punt de la demarcació gironina es troben en un estat "d'avançament de l'execució de la plataforma" que posteriorment serà la base de la via per on passaran els trens. Però encara falta adequar la plataforma de la via i realitzar tot el treball que ja s'ha enllestit en altres punts de la geografia gironina com, per exemple, Riudellots de la Selva. Es compliran els terminis?