Polítics i empresaris gironins van carregar contra el Ministeri de Foment que lidera José Blanco després que anunciés que es rescindeix el contracte de l'obra de la futura A-2 entre Medinyà i Orriols i per tant, es quedarà la zona ben empantanegada perquè les obres ja havien començat. Les principals crítiques dels representants gironins se centren a dir que «Girona és la que pateix més greuges històrics», «la N-II és una vergonya» i «això no ens ho mereixem a Girona».

Unes afirmacions que comparteixen la major part d'ells i des dels empresaris ja anuncien mobilitzacions perquè es continuiïn aquestes obres al més ràpid possible i per la part dels diputats gironins a Madrid, per part d'ERC i CiU ho veuen lamentable i des del PSC confien que l'obra es podrà incloure en el paquet d'obres que es desenvoluparà a través de capital publicoprivat.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (PSC) va afirmar que Catalunya és la comunitat de l'Estat que rep més inversió en infraestructures malgrat la retallada però lamenta que hi hagi 3 de les 5 obres retallades, que són «de les estratègiques i no renunciables» com havia insistit el Govern català al de l'Estat.

Des de la Subdelegació del Govern a Girona, es va decinar fer cap tipus de declaració ni valoració.

Joaquim NadalConseller de Política Territorial

«Encara confio en la paraula del Ministre, penso que no es desdirà del que va dir el dia que es va posar en marxa la tuneladora Gerunda. Penso que és evident que calen retallades per corregir el dèficit però hi ha inversions que no es poden demorar».

El conseller Joaquim Nadal assegura que la retallada aCatalunya demostra que de les 182 obres que es fan per part de Foment només se'n resincendeixen cinc però la «valoració negativa és que de les cinc, n'hi ha tres que el govern de la Generalitat havia insistit al de l'Estat que són estratègiques i no renunciables: l'A27, el pont viaducte de Castellbisbal a la B30 entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental i l'A2 entre Medinyà-Orriols». En aquest tram gironí, es mostra crític perquè considera que «ara en tindrem tres d'aturats» però també esperançat perquè «al final de la intervenció de Blanco ha dit que la recissió era perquè hi havia un modificat que superarva el 10% del cost i que està disposat a estudiar si pot entrar al finançametn publicoprivat». I per altra banda, considera que l'Estat farà el desdoblament perquè és necessari.

Àlex SáezDiputat del PSC al Congrés

«Admetem que per nosaltres l'A2 és una obra prioritària i que no hauria d'haver estat al llistat d'obres que es rescindiaran. Per això hem arrencat el compromís del ministre que farà el possible perquè l'obra pugui anar en el pla de col·laboració publicoprivada».

El diputat gironí del PSC es lamenta que l'obra s'hagi inclòs entre les obres que s'aturen però es mostra convençut que «el tram sud es podrà tirar endavant i ara aquest és prioritari i molt important per a les comarques de Girona, és un tema de frontera, és la sortida del transport terrestre".

Jordi XuclàDiputat de CiU al Congrés

«El Ministeri s'està especialitzant a convertir trams de l'N-II en obres abandonades com un paisatge després de la guerra dels Balcans. Caldes-Maçanet abandonat i amb molta inseguretat en la circulació i ara Medinyà - Orriols amb un gran impacte mediambiental i les obres suspeses».

I és que a parer del diputat gironí Foment ha fet «una aberració» en suspendre obres començades del desdoblament de la N-II. Xuclà creu a més que, davant aquesta decisió, els diputats gironins del PSC «han tornat a demostrar que no saben com posar-s'hi per defensar els interessos de les nostres comarques». I és que també pel diputat de CiU caldrà veure què passa amb tots els trams aturats perquè ahir Blanco no va comentar-ho i tot i que veu un escenari positiu que pot ser que «es licitarà pel sistema de col·laboració publicoprivada amb una concessió per uns quants decennis a una empresa» també en veu una de pessimista «que no es faci l'obra» però que CiU pressionarà..

Francesc CanetDiputat d'ERC al Congrés

«Podria entendre els termes tècnics que fa servir el ministre, el tema de context econòmic de crisi però en el cas de Girona són temes que no valen i no es pot aceptar perquè hi ha una història de greuges històrics i qualsevol altre argument queda petit pel greuge històric que tenim aquí a Girona».

Canet critica durament la decisió de Foment i afirma que «malgrat les bones paraules, hi ha l'evidència que els ministres de Madrid no defensen els interessos de Catalunya». I afegeix que aquest anunci de la paralització de l'A2 entre Orriols i Medinyà tindrà efectes al terriori i es pregunta «si el Ministeri té o controla els efectes secundaris de la situació, que és lamentable del tot».

Jordi MartinoyDelegat del Govern a Girona

«Anunciar que s'atura l'obra entre Medinyà i Orriols sense coordinació amb les altres administracions és fer una gestió ineficient dels recursos; les formes no han estat les correctes».

Per Martinoy, en declaracions a ACN, la decisió de Foment ha estat unilateral i per això assegura que «caldria ponderar els territoris que tenen un dèficit d'inversió històric per part de l'Estat abans de revisar les inversions».

Lluís LloretAlcalde de Bàscara

«Fa una setmana vaig veure les obres parades, ara això, aquí estem immunitzats, ja tenim la pell morta».

Com a alcalde afectat, ja que Bàscara inclou el nucli d'Orriols, assegura que les obres aturades suposaran un perill i afegeix que «ara ja tenim tota la N-II parada, quan érem l'únic tram d'obres, no ens immuta res».

Anna PagansAlcaldessa de Girona

«La N-II és una obra promesa per tothom i no feta per ningú. Cal collar des del govern de la Generalitat i el PTOP perquè així no són maneres».

Pagans recorda que Blanco el dia que va començar a perforar la tunleadora «ens va dir que són obres prioritàries i que es faria l'A2, i ho havia de ser, és la connexió amb França és bàsica i aquí hem pagat tota la vida una autopista però l'Estat té l'obligació de fer l'A2 perquè és una via que es troba en obres».

Narcís CasassaAlcalde de Sant Julià de Ramis

«És la maledicció de la N-II, tots ja sabem què ha passat en el tram sud i ara que el tram nord anava endavant, és una llàstima que passi això, quan és una via que ja hauria d'estar feta».

El pas de l'A2 per Medinyà haurà d'esperar i l'alcalde assegura que «veure que a la zona nord es feien obres anivava, perquè és una carretera que caldria estar feta». I afegeix que a partir d'ara «caldrà valorar el conjunt i des de la comprensió, prendre mesures».

David HugasSecretari General de FOEG

«El greuge comparatiu amb la província de Girona és molt gran, som la porta d'Europa i caldria una N-II adequada a les necessitats del país i tenim una carretera que és una vergonya».

Des de la Federació d'Organitzacións Empresarials de Girona, el secretari general critica durament la decisió de Foment i que amb aquestes decisions «ja no ens creiem res, perquè es va dir que el 2015 estaria acabat de Tordera a la Jonquera» i la imatge d'entrada a Europa «és deplorable».Domènec EspadaléPresident Cambra de Comerç de Girona

«Quan sents això t'indignes perquè no ens ho mereixem una Girona deixada de la mà de Déu».

Domènec Espadalé critica l'actitud de Madrid vers Catalunya perquè «després de la manifestació a Barcelona contra la decisió del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut, ara sembla que en comptes de dir tenen raó i que cal intentar apaivagar els ànims és el contrari el que fan». I afegeix que amb de l'aturada de les obres a tota l'A2 a Girona «farem el que sigui, exigirem que se solucioni».

Iñaki FradePresident de la PIMEC

«Ens van prometre que no pararien, que no retardarien més les obres perquè són importants per Girona i portem un retard de 20 anys amb unes infraestructures que altres províncies d'Espanya ja tenen».

El president troba que la decisió provoca «desafecció» i que a més «et fan sentir discriminat». I va dir que pressionaran Foment.