O caixa, o faixa. Si AENA baixa els costos a l'aeroport de Girona, Ryanair hi crearà més rutes. Però si els costos es mantenen com fins ara Ryanair anirà deixant caure les seves operacions a Girona a un ritme del 5% o el 10% anual, fins deixar-lo en un aeroport residual. Així de dur es va mostrar ahir el president de Ryanair, Michael O'Leary, i com per deixar clar que l'advertència va de debò, va revelar que l'inici de les operacions de la seva companyia al Prat -que va tenir lloc ahir- suposarà una reducció de vols del 36,8% a l'aeroport de Girona.

O'Leary va assegurar ahir a Barcelona que la seva companyia reduirà el nombre de vols en els aeroports de Girona i Reus a favor del de Barcelona si AENA no abaixa els costos per a les aerolínies en els aeroports petits. La companyia aèria irlandesa va començar a operar des d'ahir a l'aeroport del Prat amb 23 noves rutes aquest hivern, i en els pròxims mesos reduirà el total de freqüències setmanals un 36,8% a Girona i a Reus un 15,2%. Moltes de les rutes que van començar a operar ahir a Barcelona ja es feien des d'aquests dos aeroports.

O'Leary va declarar en roda de premsa que el creixement futur de Ryanair en els dos aeroports catalans on ja operava «depèn de Reus i de Girona», i no de l'aerolínia, i va demanar a AENA que redueixi els costos d'operació en els aeroports menors. «AENA té una estructura de costos sense sentit», va afirmar, ja que tant els aeroports de primera categoria, com el Prat o Barajas, com els aeroports menors, com Girona i Reus, tenen costos similars i molt elevats. Això és així, en la seva opinió, perquè AENA és un ens amb una mentalitat «molt governamental», que no vol apostar pels petits aeròdroms sinó pels grans, per la qual cosa «si pot carregar-los costos alts, ho farà», va dir.

El president de l'aerolínia entén que els grans aeroports hagin de tenir costos alts, ja que AENA ha invertit molts diners en l'ampliació del Prat, però va posar l'exemple d'Itàlia, on els aeroports petits tenen costos molt inferiors per fomentar la presència de les aerolínies. «La terminal de Girona va ser construïda per Franco. Per què el cost és tan alt?», es va preguntar.

O'Leary va explicar que la seva companyia està «negociant amb AENA i amb la Generalitat» per abaixar aquests costos en els dos aeroports i que, si s'aconsegueix aquesta rebaixa, Ryanair «creixerà feliçment en els tres aeroports» catalans, tal com passa a Londres, on la companyia opera en tres aeròdroms diferents.

El president de Ryanair va assegurar que l'empresa ha ofert a AENA i al Govern català «l'oportunitat d'afegir més aeronaus, més rutes i més passatgers» a Girona i Reus, amb el requisit que els costos disminueixin. «L'oferta es manté», va recalcar.

En la seva opinió, «els únics» que poden decidir sobre el futur d'aquests dos aeroports són, precisament, AENA i la Generalitat. «No m'agrada la idea que demanem subsidis, els preus d'AENA són massa alts. Volem costos més baixos, no subsidis», va explicar en referència a les seves demandes.

Si finalment Ryanair i les autoritats no arriben a un acord respecte abaixar taxes, O'Leary va pronosticar que les operacions de la companyia aèria en els aeroports de la Costa Brava i de la Costa Daurada caurà «lentament», al ritme d'un «5% o un 10%» anual.