Durant el setembre, primer mes que Ryanair va començar a operar des de l'aeroport de Barcelona i va reduir freqüències al de Girona, l'aeroport gironí va perdre ja un 10,9% de viatgers respecte a setembre de 2009, segons les dades donades a conèixer ahir per Aena. El més greu és que això succeïa en un mes en què la pràctica totalitat dels aeroports més importants (vegin quadre adjunt) obtenien millors resultats que en l'any anterior, en el que sembla ser un clar indici de recuperació. Entre els que més passatgers augmentaven respecte a setembre de 2009 destaca, per descomptat, l'aeroport de Barcelona, que en gran mesura gràcies a aquesta implantació de Ryanair ha incrementat les seves xifres en un 13%, superant inclús el de Palma de Mallorca i col·locant-se com el segon més transitat. Bona part dels 324.937 passatgers guanyats pel Prat respecte al setembre de 2009 de ben segur els ha perdut l'aeroport gironí.

Mentrestant, per l'Aeroport de Girona-Costa Brava van passar durant el setembre 483.367 passatgers, xifra que és un 10,9% inferior a la del setembre del 2009, quan n'hi van transitar 542.747. En l'acumulat de l'any (gener-setembre) s'han registrat un total de 4.011.284 usuaris, un 4% menys que en el mateix període de l'any passat. En l'acumulat és també Girona l'únic dels 15 aeroports més importants que presenta xifra negativa.

Pel que fa als moviments (aterratges i enlairaments), les instal·lacions de Vilobí d'Onyar han registrat 3.914 operacions, que es tradueixen en una caiguda de l'11,6%. En els primers nou mesos de l'any s'han dut a terme 35.078 enlairaments i aterratges, un 6,7% menys. Només en transport de mercaderies (apartat en què Ryanair no té res a veure) va obtenir l'aeroport de Girona resultats positius, ja que els 3.247 quilos transportats representen un augment del 235%, si bé continua essent un dels aeroports amb menor trànsit d'aquest tipus.

També l'aeroport de Reus ha notat en negatiu l'efecte Ryanair. Hi han passat el setembre 187.858 passatgers, un 19% menys que el setembre de 2009. En el que va d'any, 1.219.222 usuaris han passat per les instal·lacions aeroportuàries del Baix Camp, xifra que suposa una disminució del 17,5% respecte al mateix període de l'any anterior. De moviments, se n'han efectuat 2.528, un 6,1% menys, mentre que s'han efectuat 21.308 enlairaments i aterratges en el que va d'any, la qual cosa suposa un descens del 15,3%.

Creixement a tot l'Estat

A la resta d'aeroports de l'Estat la tònica general és anar superant la crisi dels darrers mesos. Així, un total de 18,89 milions de passatgers van passar pels aeroports de la xarxa d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria el setembre, cosa que representa un augment del 5,5% respecte al mateix mes de l'exercici precedent. Entre gener i setembre el nombre de passatgers ha crescut més d'un 2%.

Destaca l'increment de passatgers en els aeroports de Barcelona (12,9%), Màlaga (8,6%) i Gran Canària (8,1%). Els creixements en el nombre de passatgers superen el 10% en l'heliport de Ceuta (el 97,9%) i en aeroports com Albacete (el 26,1%), Fuerteventura (el 19,5%), Saragossa (18%), Santiago (el 16,1%), Eivissa (el 14,4%), Valladolid (el 14%) i Lanzarote (el 12,3%). També destaquen els creixements dels aeroports de Bilbao (8%), Menorca ( 7,8% ), Tenerife Sud i Melilla (tots dos amb 5,6%).

Més de 190.000 vols es van operar en el conjunt de la xarxa el setembre, dels quals els comercials van ser més de 165.000 (1,8%). El trànsit de mercaderies va superar les 52.000 tones (4%). Els nou primers mesos de l'any se salden amb un creixement del 2,3% del nombre de passatgers i un descens del 2,9% del nombre d'operacions en els aeroports de la xarxa d'Aena.

Del total de 18.896.981 passatgers que van utilitzar els aeroports 18.811.043 van desplaçar-se en vols comercials i, d'aquests, 11.956.389 van ser de vols internacionals i 6.854.654, de vols interiors.