L'Estat espanyol va recuperar durant el 2009 el nivell de comprensió lectora que tenia l'any 2003, però els resultats mitjans dels seus alumnes de 15 anys continuen situant-se per sota la mitjana de l'OCDE i es veuen "considerablement perjudicats" per l'elevat nombre de repetidors i el seu baix rendiment. Aquestes són les conclusions de l'informe PISA 2009 per a l'Estat espanyol, que manté les dades de 2006 en matemàtiques i ciències, de manera que continuen essent inferiors a les de la mitjana dels 66 països de l'OCDE i associats que han participat en l'estudi.

En lectura, Espanya arriba fins als 481 punts, tot remuntant així els 20 que va perdre l'any 2006. Tot i això, els estudiants espanyols se situen 12 punts per sota la mitjana de l'OCDE, que se situa en els 493. El secretari d'Estat d'Educació i FP, Mario Bedera, però, considera que aquesta diferència és pràcticament "menyspreable", i l'atribueix a una "possible anomalia tècnica" en l'avaluació. Bedera també relaciona aquest millor rendiment lector amb un augment de la motivació per la lectura i amb la lectura digital. Però malgrat la satisfacció del govern, Espanya se situa en un nivell entre "bé" i "baix" en lectura, amb xifres molt similars a les de Grècia, Itàlia i Portugal però molt enrere respecte al Regne Unit, França i Alemanya. Els primers llocs de la llista, d'altra banda, estan ocupats per Xangai (Xina), Corea del Sud i Finlàndia.

De fet, hi ha un 20% dels avaluats que no arriben al mínim de comprensió lectora, que en aquest cas és una dada similar a la de França i Itàlia. En canvi, només un 3% arriba al nivell de màxima excel·lència.

En matemàtiques, Espanya ha obtingut ara 483 punts, tres més que l'any 2006: una variació pràcticament inapreciable que la fa mantenir cinc punts per sota la mitjana de l'OCDE, que se situa en 488. Finalment, en ciències, els alumnes espanyols aconsegueixen 488 punts, els mateixos que van registrar el 2006, mentre que la mitjana està en 501.

Una altra de les dades rellevants de l'informe és que Espanya té un percentatge de repetidors "molt superior" a la mitjana dels països europeus. En aquest sentit, un 36% dels estudiants que formen part de la mostra espanyola han repetit curs, i tot i això mostren un nivell inferior a la mitjana. En altres països, com per exemple Finlàndia, la ràtio de repetidors és del 5%. "Tenim un percentatge molt alt que cal millorar", reconeix el secretari d'Estat, tot i que assegurar que la dada reflecteix que el sistema educatiu espanyol "no és un colador", sinó que és "molt dur i rigorós".

Els millors resultats, al nord

De les 14 comunitats autònomes que han ampliat la mostra per obtenir dades pròpies (totes excepte Castella-la Manxa, Comunitat Valenciana i Extremadura), les que han obtingut millors resultats són Madrid, Catalunya, Castella i Lleó, Navarra, País Basc i Aragó: és a dir, la meitat nord del país. Múrcia es troba en una posició mitjana, mentre que els darrers llocs els ocupen Andalusia, Balears i Canàries, així com les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla. Així doncs, es confirma l'existència de "dues espanyes" en el sistema educatiu, malgrat que el Govern subratlla que la diferència de resultats entre comunitats autònomes és de només el 4%, mentre que entre els estudiants d'un mateix centre pot arribar fins als 70%.

La diferència, però, no existeix només entre nord i sud, sinó també entre sexes: les noies aconsegueixen una puntuació més alta en comprensió lectora, mentre que els nois les superen en matemàtiques.

D'aquesta manera, les noies aconsegueixen una mitjana de 496 punts en lectura, mentre que els nois es queden amb només 467. Ells, però, les superen a elles en 19 punts en matemàtiques, ja que arriben fins als 493 mentre les noies se situen en només 474.