El desacord entre Ryanair i el Govern de la Generalitat reduirà l'activitat de l'aeroport de Girona a la meitat. Tal com va avançar ahir aquest diari, el vicepresident de Ryanair va anunciar importants retallades a Girona. Suprimirà 18 de les 64 rutes actuals i reduirà les freqüencies a 17 d'altres, en entendre que el Govern de CiU no compleix el preacord al qual va arribar l'aerolínia amb el del PSC al final de la legislatura. Tal mesura pot suposar 1,7 milions de passatgers anuals menys a l'aeroport gironí... de moment i sempre que la companyia no continuï reduint vols. Si cap maniobra -improbable per les postures enfrontades i als precedents de Ryanair en situacions similars- hi posa remei, el cop serà molt dur, no només per a l'aeroport i per al turisme a les comarques de Girona sinó per a la seva economia en general, que podria perdre 1.700 llocs de treball. Per deixar clar que no és una fanfarronada, ahir al matí la web de Ryanair ja no permetia adquirir bitllets més enllà del 3 de maig en les rutes que es cancel·laran.

Segons el vicepresident de Ryanair, Michal Cawley, el nou Govern ha justificat la seva negativa al preacord -segons el qual Ryanair rebria 7,5 milions anuals més una rebaixa en les taxes de 4 milions l'any, tot durant sis anys- pel context econòmic actual. Per a Cawley, això «seria comprensible si no hagués donat 20 milions d'euros a Spanair», i va assegurar que el desacord costarà 1.700 llocs de treball directes i indirectes.

Preacord trencat

En definitiva, l'aeroport de Girona passarà de 64 a 46 enllaços, i es passarà de 300 freqüències setmanals a 194. Cawley va assegurar que el nou Govern va aprovar en un primer moment el preacord al qual s'havia arribat amb l'anterior, però que després s'ha tirat enrere. Visiblement molest, va afegir que si ara el Govern vol tornar a contactar amb ells, s'haurà de parlar d'un nou acord, però «no es reprendrà el vell». L'aerolínia es comprometia a tenir 11 avions amb base a l'aeroport de Girona, operar 64 rutes i transportar quatre milions de passatgers a l'any. «És una fita significativa per part del nou Govern causar tal pèrdua de llocs de treball i en la indústria turística en només unes setmanes», va sentenciar.

Els efectes es notaran a partir de maig, quan la companyia mantingui els sis avions que operen a l'hivern i no ampliï la flota fins als 11 que hi sol haver a l'estiu. Després, a l'hivern del 2012, Ryanair reduirà entre dos i tres els avions basats a Girona, i els recol·locarà en altres aeroports europeus i espanyols encara per concretar, però en cap cas el seu destí serà en territori català.

El vicepresident de l'aerolínia va destacar que la reducció de la seva presència a Girona no es traduirà en més inversió en altres aeroports catalans, fet que perjudicarà el turisme a la zona «ja que la resta d'aerolínies no poden competir amb nosaltres en preus». Entre les 18 rutes cancel·lades n'hi ha cinc de domèstiques -Madrid, Eivissa, Sevilla, Tenerife i Lanzarote- i tretze d'internacionals -Aarhus, Düsseldorf, Gdansk, Estocolm (Vasteras), Hamburg, Kristianstad, Lilla, Londres, Oslo, Perusa, Plodvdiv, Poitiers i Szcezecin.

Les 17 rutes que reduiran les freqüències són Alguer, Birmingham, Bolonya, Bratislava, Eindhoven, Estocolm (Skavsta), Frankfurt, Göteborg, Karlsruhe, Liverpool, Malta, Marràqueix, Memmingen, Pescara, Poznan, Venècia i Wroclaw.