Considera que el moment en què s'ha produït la suspensió de vols de Ryanair a Girona és molt inoportú per la planificació de cara a la temporada d'estiu. Lluís Sala confia que la situació es pugui reconduir ja que si no, a partir del maig l'activitat a l'aeroport de Girona es reduirà un 50%.

Com està vivint les tensions entre Govern i Ryanair?

Home, amb molta preocupació. Nosaltres hem estat treballant fins a meitat de febrer en la hipòtesi que aquest estiu l'escenari seria similar al de l'any passat, però llavors ens vam trobar de sobte amb el desacord.

S'atreveix a pronosticar com acabarà aquest desacord?

A mi m'agradaria que s'arribés a un acord. El moment és molt inoportú, perquè estem ja davant de l'inici imminent de la temporada d'estiu, i una companyia aèria, treballa partint de planificacions bastant avançades, o sigui que és complicat solucionar el conflicte. Encara que si hi ha una companyia que es pot adaptar fàcilment a diversos escenaris, és Ryanair. Però vaja, la situació és complicada, realment.

No sé si ha hagut de tractar amb directius de Ryanair. Si és així, són realment gent tan difícil?

No hi he tractat directament, però tinc informació que sí, que són difícils de tractar. Ells tenen un criteri orientat al benefici, i busquen exclusivament el seu interès.

Si vostè formés part del Govern català, s'asseuria a negociar de nou?

El que sí sé -i vull ser molt respectuós amb les institucions- és l'impacte que té Ryanair en l'aeroport de Girona. I el que és segur és que a partir de maig l'activitat de l'aeroport de Girona es reduirà en un 50%. A més, perdrem un actiu importantíssim, que és la connectivitat amb l'exterior. Hem fet una avaluació, i si la situació no es resol, a Girona perdrem un milió i mig de passatgers.

Què passaria si l'aeroport baixés dels 3 milions anuals de passatgers anuals?

De moment hem de treballar perquè això no passi, i hem de treballar conjuntament Aena i totes les institucions que tenen interès que Girona sigui el segon aeroport de Catalunya. Per exemple, des d'ara proposo crear comitès de rutes, com es va fer a Barcelona i es van demostrar molt útils. Estic convençut que a pesar del moment que estem vivint, Girona té un importantíssim potencial.

Realment les taxes a Girona són massa altes i al Prat massa baixes, i això facilita la marxa de Ryanair a Barcelona?

Segur que en aquest aspecte s'avançarà els propers anys, però aquest any ja s'ha fet un salt molt gros, perquè ja s'han incrementat a Barcelona i s'han reduït a Girona. Jo penso que Girona serà cada any més competitu.

Els polítics insisteixen que el traspàs a la Generalitat solucionaria bona part dels problemes de l'aeroport.

En aquests moments estem davant d'un canvi del model aeroportuari que representarà la transformació més important del sector dels darrers 20 anys. I tot això, a efectes d'afavorir la gestió individualitzada i la participació de les institucions locals. Ara bé, voldria estar segur que l'actual situació de falta d'acord amb Ryanair és independent de qualsevol estratègia de petició de traspàs. Suposo que no hi té a veure, perquè la petició no és nova.

Veu factible que altres companyies operin a Girona amb un volum de vols important?

Com li he dit abans, les taxes s'estan modificant i Girona serà cada cop més atractiu. Ja aquest any dues o tres companyies s'han mostrat interessades a operar a Girona. De moment, a finals de juny, Air Europa començarà a volar els diumenges a Nador, i una altra companyia també ha demanat slots, si bé encara no ha concretat les rutes.