Circular per la N-II des de la comarca de l'Alt Empordà fins a La Selva significa contemplar un paisatge conformat, en la major part del trajecte, d'obres aturades. Els índexs de sinistralitat en aquesta carretera són dels més elevats de la província i les sensacions són que el desdoblament de la N-II s'assembla a un conte que no acaba.

Alcaldes i ciutadans porten anys reivindicant que d'una vegada per totes hi hagi un govern disposat a licitar les obres. De fet, des dels anys 90, la paraula més utilitzada per referir-se al desdoblament ha estat «prioritari». La van fer servir des del PP fins a l'actual ministre de Foment, José Blanco. En concret, el passat 22 de març en una comparaixença al Senat va insistir en què la N-II és una autovia «prioritària per al Govern d'Espanya». Ja ho era per al PP i ho ha estat per al PSOE, que va arribar a incloure el desdoblament en els seus dos últims programes electorals, però, com ja se li ha recordat, en set anys no han inagurat un sol tram.

Aquell 22 de març, Blanco va argumentar que el seu ministeri «no té pressupost» per licitar les obres del desdoblament de la N-II a Girona a causa del context de restriccions pressupostàries. En canvi, es consideren prioritàries les obres relacionades amb el ferrocarril. «El context és el que és, o sigui que no em poden plantejar simultàniament que inverteixi en alta velocitat, mercaderies, rodalies i carreteres, perquè no és possible», va dir llavors el ministre gallec, que va afegir que el desdoblament de la N-II serà «la primera» que liciti quan tingui recursos per a carreteres.

No obstant això, actualment el Govern espanyol ha obert terminis de licitació

-i per tant amb dret a adquirir compromisos de despesa per part de Foment- en d'altres carreteres espanyoles, segons ha pogut saber Diari de Girona, que ha tingut accés a un certificat del Consell de Ministres amb data del 23 de desembre de 2010 arran d'una pregunta presentada pel diputat de CiU, Jordi Xuclà.

En concret, el document autoritza «al Ministeri de Foment a adquirir compromisos de despesa [É] i a possibilitar la licitació d'un contracte de concessió d'obres i explotació de tres trams de l'Autovia de la Plata (A-66), entre Benavente i Zamora». Aquest mes d'abril acaba el termini d'exposició pública i es preveu que s'adjudiqui el projecte per a la seva execució per valor de 230 milions d'euros. Una actuació inclosa al Pla Extraordinari d'Infraestructures «per tractar-se d'una obra prioritària».

El document desglossa els compromisos de l'Executiu amb l'A-66 i els imports anuals en euros que es destinaran en aquest tram.

L'autovia de la Plata transcorre des de Gijón fins a Sevilla

i en l'actualitat només resta el tram entre Zamora i Benavente per concloure aquesta infraestructura. En total, 49 quilòmetres d'obres inacabades. Foment ha autoritzat acabar aquestes obres i ho farà a través d'un contracte de concessió pública amb un termini de 30 anys, en una actuació dividida en tres àrees que van des de la construcció fins a l'explotació de l'autovia.

Segons el diputat de CiU, Jordi Xuclà, «la continuació de l'autovia de la Plata demostra que el ministre Blanco va faltar a la veritat quan va anar al Senat i va dir que el 2011 l'Estat se centraria en la construcció de línies ferroviàries». Xuclà va remarcar que el seu grup no té res en contra de l'autovia de la Plata, al contrari, «hi tenim interès i curiositat» però «demostra que es fan carreteres en llocs respectables però on la necessitat és inferior al desdoblament de la N-II» i que és «una peça clau del corredor mediterrani», va argumentar.

Per Xuclà, els socialistes ja van incomplir compromisos respecte la N-II en els anys 2004 i 2007 i sobre això va opinar que «hi ha una majoria política que ha pensat que es podia enganyar al Senat i al Parlament». A més, segons el diputat, «no demanem l'impossible» i va dir entendre que s'està en un any de restriccions i de contenció, però va recordar que el projecte de desdoblament va començar als anys noranta. «En 15 anys de bonança econòmica s'hauria pogut fer perfectament i ara veiem que han faltat a la veritat, quan es fan altres carreteres», va sentenciar.