Un territori que vol estar connectat al món ha de comptar amb una eficient infraestructura aeroportuària al seu servei.

En un país com el nostre, i per a la demarcació de Girona, és clau oferir una mobilitat eficient de transport aeri amb connectivitat internacional, tant per a les persones com per a les mercaderies.

El nostre turisme, les nostres empreses i la societat gironina en general volen estar connectats al món i ajudar a posicionar Catalunya als mercats exteriors.

En aquests moments de dificultats econòmiques, cal ser més proactius i generar noves sinergies amb l'aeroport per tal que promogui la creació de noves empreses i llocs de treball, que faciliti tant l'intercanvi de coneixement com la recerca, el desenvolupament i la innovació del sector empresarial català.

Les administracions i les institucions gironines s'han esforçat des del primer moment promovent, invertint recursos i fent costat al creixement continu de l'activitat del seu aeroport, una implicació poc habitual quan no es té cap participació en la gestió.

Volem que l'aeroport formi part de la nostra estratègia de futur i volem formar part del seu desenvolupament.

Celebrem que el govern de l'Estat, finalment, hagi decidit reformar el sector aeroportuari de l'Estat espanyol (excepte Navegació Aèria), tot i que el model que planteja Aena no respon a les necessitats dels territoris que serveix.

Dels 47 aeroports de la xarxa Aena, l'Aeroport de Girona es troba entre els 10 primers en volum de passatgers i és un dels pocs que dóna beneficis (amb uns guanys abans d'impostos de 14,5 M€ en l'exercici del 2010, després d'haver pagat les amortitzacions d'obres per valor de 7 M?). Ja ha demostrat que pot ser rendible.

Amb l'excepció del Control de la Navegació Aèria, que ha de seguir sent d'àmbit estatal, i en el futur, d'àmbit europeu per millorar l'eficàcia del espai aeri, la reforma del model aeroportuari no sembla preveure una gestió propera al territori, tal com succeeix en totes les ciutats equiparables de l'hemisferi nord per mercat aeri i estructura.

Des de Catalunya, desitgem intervenir i tenir el control d'actuació i gestió dels tràfics des de les nostres administracions i institucions (Administracions locals, Generalitat, Cambres de Comerç, etcètera). Una de les fórmules podria ser el "Consorci Públic", reconeguda com una eina de gestió eficient a Catalunya.

D'altra banda, la gestió operativa del dia a dia de l'aeroport podrà ser decidida utilitzant formules contrastades en l'àmbit internacional per una concessió en concurs públic i per temps limitat.

Els aeroports i els seus territoris han d'anar plegats per competir en l'àmbit internacional. Girona s'ha guanyat el dret de reclamar la gestió del seu aeroport.

Girona ha fet un pas endavant i ha demostrat que pot concentrar un elevat nombre de vols a destinacions internacionals, que la situïn com una nova porta d'entrada a Catalunya.

La indústria del transport aeri és un sector molt competitiu i canviant que, com en qualsevol altre sector, actua mirant el seu compte de resultats.

En tant que els clients dels aeroports són les companyies aèries, cal que els facilitem les operacions i les ajudem que facin negoci per tal que s'hi estableixin de forma estable. Cal entendre les seves necessitats i alhora defensar una oferta diversificada que doni resposta a l'interès del territori.

Una gestió propera al territori és la clau perquè es tinguin en compte els factors d'interès estratègic i el creixement que tots volem.

Cal sortir al món i promoure els nostres aeroports, la nostra connectivitat i les nostres capacitats sense cap limitació, tal com fan la resta d'aeroports internacionals que apliquen el màrqueting aeroportuari per captar noves companyies aèries, rutes i destinacions.

Qui millor que el territori per defensar els seus propis interessos i ocupar-se de negociar de manera eficient i competitiva?

L'aeroport de Girona ha de ser considerat un aeroport singular, competitiu i obert en l'àmbit internacional, on es desenvolupin activitats diversificades que donin riquesa i serveixin a la seva àrea d'influència. En conseqüència:

Donem suport al traspàs al Govern de la Generalitat de les competències aeroportuàries, amb participació de les administracions locals i les Cambres de Comerç. En aquest context, les noves autoritats responsables hauran de prendre les decisions més adequades per millorar l'eficiència en la gestió del aeroport, en particular mitjançant la combinació que es consideri més adequada entre els sectors públics i privats en l'empresa gestora de l'aeroport.

Reclamem la capacitat per prendre des del territori les decisions estratègiques de l'Aeroport i en general, en totes les àrees i activitats de la seva explotació, amb l'excepció de la Navegació Aèria.

Sol·licitem el traspàs de competències per poder planificar i executar la política comercial i de màrqueting de l'Aeroport de Girona d'una manera autònoma i eficient.

Requerim la capacitat per fixar taxes i incentius per a la captació de noves rutes i companyies aèries, així com gestionar-ne les negociacions i participar en la concessió de permisos de vols (slots).

Volem decidir el disseny i la planificació de les infraestructures que ajudin a desenvolupar l'aeroport del futur.

El món empresarial, sindical, social i acadèmic de Girona s'han unit per reclamar el traspàs de l'Aeroport de Girona en benefici d'una gestió més propera al territori.