La societat civil de Girona, representada per cambres de comerç, patronals, sindicats i Universitat de Girona, reclama la descentralització de la gestió aeroportuària de Girona i que sigui un consorci públic el nou model de gestió. En un auditori Palau de congressos ple a vessar, una setantena d'entitats van donar suport a un manifest consensuat que porta per títol Aeroport de Girona: gestió des del territori .

«Des de Catalunya, desitgem intervenir i tenir el control d'actuació i gestió dels tràfics des de les nostres administracions i institucions (administracions locals, Generalitat, Cambres de Comerç, etcètera). Una de les fórmules podria ser el 'Consorci Públic', reconeguda com una eina de gestió eficaç a Catalunya», recull el document.

Al seu torn, el manifest que ha llegit l'escriptor Antoni Puigverd reclama que la gestió operativa del dia a dia de l'aeroport pugui ser decidida utilitzant «fórmules contrastades en l'àmbit internacional per una concessió en concurs públic i per un temps limitat». «Els aeroports i els seus territoris han d'anar plegats per competir iternacionalment. Girona s'ha guanyat el dret de reclamar la gestió del seu aeroport», afirma l'escrit.

El tret de sortida de l'acte el va donar el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, que va manifestar que estan preocupats per la davallada de passatgers que està vivint l'aeroport. Per la seva part, Puigverd va afirmar que l'aeroport «té riquesa, és util, serveix, funciona i la societat s'hi ha trencat les banyes». «No demanen inversions per fer una cosa nova amb una hipotètica rendibilitat. No demanem una carta als Reis. Demanen una infraestructura que funciona des de fa anys i no haver de veure com es desmantella amb les mans lligades a l'esquena», va seguir.

El manifest considera que s'han de «facilitar» les operacions i «ajudar» les companyies aèries perquè «facin negoci» i «s'estableixin de manera estable». «Una gestió pròxima al territori és la clau perquè es tinguin en compte els factors d'interès estratègic i el creixement que tots volem», s'apunta.

«Cal pagar Ryanair»

En aquest mateix sentit es van manifestar el catedràtic d'Economia, Germà Bel i el president d'Applus, Joaquim Coello. Aquest darrer va fer un exercici de demostració del perquè es necessari pagar els 11 milions d'euros que reclama la companyia irlandesa per mantenir la seva base a l'aeroport de Vilobí d'Onyar. La resposta és clara. Perquè és rendible per al territori. S'estima que cada passatger aporta un impacte positiu de 100 euros al territori. De la mateixa manera va defensar la necessitat de disposar d'una aeroport amb una gestió pròpia a través d'un consorci on tingués cabuda qualsevol administració o entitat local. Mentre que l'explotació de les instal·lacions s'hauria d'encarregar a una empresa a través d'una concessió atorgada per concurs públic i per un temps limitat.

Per la seva part, Bel va resumir que es tracta d'un «problema de gestió i de cobrar el que costa i les coses seran com han de ser». I, de la mateixa, manera va explicar que si Ryanair és a Girona és perquè és un aeroport més «barat». «O'Leary és un empresari exitós. Només un de cada deu empresaris d'aerolínies fa diners», va afirmar.

«Com més evidents són les coses més difícil és que es portin a terme» va assegurar Coello.