El Govern català vol tornar a permetre la circulació de motos pel medi natural i promourà un canvi legislatiu per reduir l'edat legal per conduir ciclomotors amb l'objectiu d'ajudar el sector de la motocicleta, que es troba en una situació crítica.

Aquestes dues modificacions normatives formen part d'un pla per dinamitzar el sector de la moto dissenyat per la Generalitat, que preveu també una línia de finançament de 12 milions d'euros per impulsar el desenvolupament de nous models i incentivar les fusions, i subvencions de fins a 1 milió d'euros per a projectes que permetin trobar noves oportunitats de negoci.

El director general d'Indústria, Joan Sureda, i el conseller delegat d'ACC1O, Josep Moragas, van explicar ahir les línies mestres d'aquest pla als principals representants i fabricants del ­sector de la moto a Catalunya.

A la reunió van assistir representants dels fabricants (entre els quals els gironins Rieju, Gas Gas, Ossa i Volta Motorbikes), i de la indústria proveïdora, llista en la qual destaca l'absència de Yamaha, el fabricant més important i que planeja tancar la seva planta a Palau-solità i Plegamans.

El Govern català recull una de la peticions insistents dels fabricants de motocicletes i assegura que promourà al Congrés la revisió a la baixa de l'edat per conduir ciclomotors, que ara és de 16 anys, seguint les recomanacions de la Unió Europea, que deixa en mans dels Estats la decisió final.

A més, l'Executiu d'Artur Mas ja ha inclòs en l'avantprojecte de la llei Òmnibus la proposta de modificar la llei d'accés motoritzat al medi natural per permetre la circulació de les motos en determinades zones.

El Departament d'Empresa i Ocupació, del qual depèn Indústria, vol crear una «targeta verda» que permetria la circulació per aquestes zones amb certs condicionants.

Les línies d'ajudes econòmiques previstes en el pla donaran prioritat a les iniciatives basades en la integració de diversos proveïdors de manera que puguin incrementar la seva dimensió empresarial i, a la llarga, volen afavorir la producció de motocicletes elèctriques.

Sureda va assegurar que aquestes ajudes respondrien a les necessitats de finançament plantejades, per exemple, per Ossa, que havia amenaçat de tancar si no podia optar a subvencions públiques. L'objectiu últim del pla de la Generalitat és garantir un volum de producció de motos òptima per mantenir l'actual xarxa de proveïdors mitjançant l'atracció de nous fabricants i el suport als actuals.